استفن کیناک: اگر حزب‌ کارگر هم پیروز انتخابات بریتانیا شود ناچار به حفظ موقت سیستم کنونی مهاجرت است

قایق اسکان مهاجران «بیبی استکهلم» در بندر پورتلند در دورست بریتانیا
قایق اسکان مهاجران «بیبی استکهلم» در بندر پورتلند در دورست بریتانیا Copyright James Manning/PA
Copyright James Manning/PA
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر مهاجرت دولت در سایه بریتانیا می‌گوید حتی در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات بعدی بریتانیا، همچنان کشتی‌ها و اردوگاه‌های نظامی برای اسکان موقت پناهجویان به کار گرفته خواهند شد. زیرا دولت محافظه‌کار در طول بیش از یک‌ دهه نظام مهاجرتی بریتانیا را تخریب کرده است.

آگهی

استفن کیناک، وزیر مهاجرت دولت در سایه بریتانیا می‌گوید موضوع به کارگیری این سکونتگاه‌های موقت که آخرین گزینه حزب برای اسکان پناهجویان است، او را عمیقا اندوهگین ساخته است اما «چاره‌ای جز مقابله با نابسامانی که به ارث خواهیم برد نداریم».

آقای کیناک روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری اسکای گفت: «دولت محافظه‌کار برای بیش از ۱۳ سال دست به تخریب سیستم مهاجرت ما زده است. اگر ما در انتخابات آینده پیروز شویم، وارث این نابسامانی خواهیم بود. در واقع در ابتدا باید با این نابسامانی که به ارث برده‌ایم مقابله کنیم و چاره‌ای به جز آن نداریم.»

او همچنین در برنامه صبح بی‌بی‌سی گفت مطمئن است اگر یک دولت متشکل از حزب کارگر روی کار بیاید، ظرف شش ماه می‌تواند این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند. با این‌حال آقای کیناک برنامه زمان‌بندی شده مشخصی برای پایان دادن به استفاده از این کشتی‌ها همچنین کاهش پرونده‌های پناهندگی معوقه که به رکورد بیش از ۱۷۲ هزار مورد رسیده است، ارائه نداد.  

همزمان اولیور داودن، معاون نخست‌وزیر بریتانیا از سکونت نخستین گروه پناهجویان در کشتی‌های مناقشه‌برانگیز ظرف چند هفته آینده خبر داد و گفت که بررسی شرایط این کشتی‌ها همچنان درجریان است.

او همچنین با ابراز اطمینان خود از عملیاتی شدن کشتی «بیبی استکهلم» در جزیره پورتلند شهرستان «دورست» ظرف مدتی کوتاه، گفت که دولت همچنان مشغول بررسی ایمنی آن در قبال آتش‌سوزی است. 

آقای داودن همچنین با انتقاد از کسانی که نسبت به بکارگیری این کشتی‌ها برای سکونت پناهجویان اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: «دست از ناله کردن بردارید.»

دولت بریتانیا قرار است در هفته‌ جاری مجموعه‌ای از سیاست‌های مهاجرتی خود را به اجرا بگذارد. «توقف قایق‌های مهاجران» یکی از اولویت‌های نخست‌وزیر بریتانیا بود و به نظر می‌رسد اجرای این سیاست‌ها درجهت عملی ساختن این اولویت باشد. 

آقای کیناک همچنین محافظه‌کاران را به استفاده از «آمار گزینشی» در جهت نشان‌دادن تسلطشان بر انباشت پرونده‌های پناهندگی متهم کرد. 

وی گفت: «اگر کسی قرار ملاقاتی با مسئولین را در جریان بررسی پرونده مهاجرتش از دست بدهد، خودشان آن پرونده را حذف می‌کنند. این موضوع به معنای بررسی کردن این پرونده‌ها نیست، آن‌ها فقط مردم را سردرگم کرده و به این صورت آن‌ها را به سوی فعالیت در اقتصاد زیرزمینی سوق می‌دهند.»

به گزارش ایندیپندنتَ، تنها ظرف سه ماه پرونده شش هزار نفر به دلایلی همچون از دست‌دادن مصاحبه‌ها یا قرار ملاقات‌ها همچنین عدم پرکردن پرسش‌نامه‌ها از فهرست بررسی پرونده‌های مهاجرت دولت بریتانیا کنار گذاشته شده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهجویان در «تله مرگ»؛ آتش‌نشانان بریتانیا دولت را درباره ایمنی «بیبی استکهلم» به چالش می‌کشند

غرق قایق مهاجران در کانال مانش؛ دست‌کم ۶ افغان کشته شدند

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش