ادعای یک سازمان‌ غیردولتی: توتال، غول انرژی فرانسه، بودجه ماشین جنگی روسیه را تامین می‌کند

شرکت توتال فرانسه
شرکت توتال فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از کنشگران سازمان غیردولتی «گلوبال ویتنس» گفت: «اتحادیه اروپا باید خرید گاز ال‌ان‌جی از روسیه را قطع کند، چرا که مردم اوکراین متحمل تلفات غیرقابل سنجی می‌شوند.» این ان‌جی‌او مدعی شد که توتال، غول انرژی فرانسوی با خرید مقادیر زیاد انرژی از روسیه به «ماشین جنگی» مسکو سوخت می‌رساند.

آگهی

سازمان غیردولتی گلوبال ویتنس گفت که این شرکت با خرید گاز طبیعی مایع روسیه ادامه می‌دهد و تحلیل آنها نشان می‌دهد که این شرکت بزرگترین خریداری غیرروسی است. 

روز پنجشنبه، شرکت توتال در بحبوحه افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین، اعلام کرد که ۱۰.۴ میلیارد یورو سود تاکنون در سال ۲۰۲۳ به دست آورده است. 

جاناتان نورونها گانت، کارشناس ارشد گلوبال ویتنس گفت: «در حالی که توتال، سودهای کلانش را جشن می‌گیرد، مردم در فرانسه، اوکراین و سراسر جهان نمی‌توانند فراموش کنند که این شرکت همچنان از روسیه گاز می‌خرد و برای ماشین جنگی روسیه پول می‌فرستد.» او ادامه داد: «هیچ بهانه‌ای برای ادامه خرید گاز روسیه و ارسال پول به متجاوزی که باعث بدبختی زیادی در اوکراین شده و امنیت اروپا را تهدید کرده، وجود ندارد.»

در عین حال، شرکت توتال از اقدامات خود دفاع کرده است. در پاسخ به ادعاهای این سازمان غیردولتی، این شرکت اعلام کرد که تابع تحریم‌های اتحادیه اروپا است و جنگ روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند. این شرکت همچنین اشاره کرده که خرید از روسیه در سال جاری کاهش یافته است. 

سازمان غیردولتی گلوبال ویتنس ادعا کرد که این غول انرژی فرانسوی بیش از ۱۰ درصد از محموله‌های ال‌ان‌جی روسیه را خریداری کرده که نزدیک به ۴.۲ میلیون مترمکعب از این نوع سوخت می‌شود. 

این سازمان به یک قرارداد بلندمدت اشاره کرد که به توتال اجازه می‌دهد با بهره‌برداری از یک میدان گازی بزرگ در سیبری، سودهای کلانی به دست آورد. 

از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲،‌ اتحادیه اروپا واردات نفت و زغال سنگ از روسیه را از طریق دریا تحریم کرده است. 

این بلوک وابستگی خود را به خط لوله گازی روسیه به شدت کاهش داده و تحریم‌های مختلفی روی سوخت روسیه اعمال کرده است. 

اما با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا خرید کلی ال‌ان‌جی از روسیه را افزایش داده‌اند و این امر تعهد این اتحادیه برای پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ را تضعیف کرده است. 

به گزارش گلوبال ویتنس، ال‌ان‌جی همچنان منبع اصلی درآمد کرملین و جنگ در اوکراین است. روسیه در سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۵.۸ میلیارد یورو از این سوخت را به توتال و سایر شرکت‌های انرژی دیگر فروخته است. 

نورونها گانت گفت: «فروش گاز با نفت تفاوتی ندارد، زیرا منابع مالی مهمی را در اختیار ماشین جنگی روسیه قرار می‌دهد.» این سازمان مجددا خواستار ممنوعیت تجارت ال‌ان‌جی روسیه و اخذ مالیات ۱۰۰ درصدی برای سود دریافتی این شرکت‌ها از زمان آغاز حمله به اوکراین توسط اتحادیه اروپا شد. پس از ۱۸ ماه درگیری، این بلوک نباید اجازه خرید گاز روسیه را به شرکت‌هایی مانند توتال بدهد.»

توتال در پاسخ به ادعاهای گلوبال ویتنس اعلام کرد که در صورت تغییر سیاست‌ امنیتی اتحادیه اروپا و تحریم گاز روسیه، تجارت را متوقف خواهد کرد. 

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

۲۷ عضو اتحادیه اروپا برای رسیدگی به این موضوع مشتاق هستند اما هیچ توافقی در مورد خطرات ناشی از افزایش قیمت انرژی و افزایش ناخواسته درآمدهای انرژی روسیه وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قیمت نفت افزایش یافت؛ عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت چیست؟

چشم‌انداز مذاکرات تهران-ریاض؛ آیا بازار نفت برای خوشامدگویی دوباره به ایران آماده می‌شود؟

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد