مذاکرات کره شمالی با سازمان ملل درباره سرباز آمریکایی فراری آغاز شد

تراویس کینگ
تراویس کینگ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژنرال اندرو هریسون، معاون ستاد فرماندهی و مدیریت نیروهای چندملیتی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگو با کره شمالی را درباره یک سرباز آمریکایی که هفته گذشته از مرز کره جنوبی گذشت و وارد این کشور شد، آغاز کرده‌اند.

آگهی

این ژنرال بریتانیایی با اشاره به حساسیت گفت‌وگو‌ها از اعلام جزئیاتی مانند زمان آغاز گفت‌وگوها، شمار گفت‌وگوها و آیا اینکه کره‌شمالی واکنش سازنده‌ای نشان داده است یا خیر خودداری کرد. او همچنین اشاره‌ای به وضعیت تراویس کینگ، سرباز آمریکایی نکرد.

هریسون در یک نشست خبری در سئول گفت: «هیچ یک از ما نمی‌دانیم که این ماجرا به کجا ختم می‌شود. من در زندگی آدم خوش‌بینی هستم.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این فرماندهی هفته گذشته در بیانیه‌ای از «همکاری» همتایان کره شمالی خود سخن گفته بود؛ با این وجود مشخص نیست که آیا سخنان امروز هریسون به پیشرفت معنادار در این زمینه اشاره دارد یا خیر.

فرماندهی سازمان ملل که برای مقابله با جنگ کره ایجاد شده بود همچنان در کره جنوبی باقی مانده است تا بر اجرای آتش‌بس سال ۱۹۵۳ نظارت کند.

هریسون گفت که این تماس از طریق «سازوکارهایی» که تحت آتش‌بس ایجاد شده بود ممکن شده است.

این موضوع می‌تواند به تلفن‌-صورتی اشاره کند که یک خط تلفن بین این فرماندهی و ارتش خلق کره شمالی در روستای مرزی پانمونجوم است؛ جایی که کینگ از آنجا عبور کرد و به کره شمالی رفت.

دو کره هنوز از نظر فنی در جنگ هستند زیرا هرگز معاهده‌ صلح امضا نشده است. ایالات متحده در طول جنگ در کنار کره جنوبی و سایر متحدان جنگید و هرگز روابط دیپلماتیک با شمال برقرار نکرد اما این خط تلفن یک راه معمول ارتباط آن‌ها است.

کره شمالی تاکنون درباره این سرباز آمریکایی سکوت کرده است؛ قرار بود «تراویس کینگ» پس از آزادی از زندان در کره جنوبی، به دلیل محکومیت به تگزاس برگردد.

مقامات ایالات متحده درباره وضعیت او ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند که کره شمالی درخواست‌های اطلاعاتی درباره این سرباز را نادیده گرفته است.

به اعتقاد تحلیلگران این ماجرا برگ برنده‌ای برای کره شمالی است چراکه این کشور در بازداشت آمریکایی‌ها و استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی سابقه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر کره شمالی در بازدید از کارخانه‌های تسلیحات کشورش خواستار افزایش ظرفیت تولید شد

رژه نظامی در کره شمالی به مناسب «روز پیروزی» با پهپادها و موشک‌های جدید قاره پیما

از فرار سرباز آمریکایی به کره شمالی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در منطقه چه می‌دانیم؟