تاخت دوباره اوربان به بروکسل: تعادل بین فدرالیست‌ها و ملت‌های مستقل اتحادیه اروپا به هم خورده است

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بار دیگر به اتحادیه اروپا تاخت
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بار دیگر به اتحادیه اروپا تاخت Copyright Ronald Zak/Copyright 2016 The AP. All rights reserved.
Copyright Ronald Zak/Copyright 2016 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویکتور اوربان می‌گوید تعادل بین فدرالیست‌ها و کشورهای مستقل اتحادیه اروپا با خروج بریتانیا از بلوک منتقدان به هم خورد و اکنون تنها ورشو و بوداپست هستند که به مواضع ضد‌فدرالیستی خود پایبند مانده‌اند.

آگهی

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روز شنبه ۲۲ ژوئیه بار دیگر به اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که وی آن را«تعرض ال‌جی‌بی‌تی‌کیوLGBTQ» از سوی این اتحادیه خواند تاخت و گفت که دولت ملی‌گرای او از ریشه‌های مسیحی کشورش محافظت خواهد کرد.

این منتقد سرسخت بروکسل در سخنانی در رومانی اظهار امیدواری کرد تا دولت‌هایی که «فدرالیسم» موجود در اتحادیه اروپا به رهبری آلمان و فرانسه را رد می‌کنند در انتخابات سال آتی پارلمان این اتحادیه قدرت بیش‌تری پیدا کنند. 

ویکتور اوربان که از سال ۲۰۱۰ میلادی در مجارستان بر سر قدرت است، قانونی را در سال ۲۰۲۱ تصویب کرد که بر اساس آن محتواهایی در مدارس که ترویج همجنس‌گرایی و یا تغییر جنسیت شناخته شوند، ممنوع است. 

در این قانون همچنین بر لزوم حمایت از کودکان در برابر «تبلیغات ال‌جی‌بی‌تی‌کیو» تاکید شده است، قانونی که اختلاف بوداپست با اتحادیه اروپا را تشدید کرده است و بروکسل آن را به محدود شدن حقوق شهروندان مجارستان تعبیر می‌کند.

روابط دولت آقای اوربان با اتحادیه اروپا بر سر مسائل دیگری از جمله حاکمیت قانون و اصلاحات در رسانه‌ها و قوه قضاییه پرتنش است. 

وی در رومانی گفت: «اتحادیه اروپا یا یک امپراتوری است یا تشکلی از ملت‌های واحد...نباید هیچ توهمی در این داشته باشیم  که تلاش فدرالیست‌ها برای از بین بردن ماست.»

اوربان افزود: «آنها [اتحادیه اروپا] آشکارا در سال گذشته خواهان تغییر دولت در مجارستان بودند.»

از سوی دیگر در لهستان، دیگر کشور عضو اتحادیه که سیاست‌هایی همسو با مجارستان دارد، در پاییزانتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که حزب محافظه‌کار قانون و عدالت (PiS) برای سومین دوره متوالی قدرت را در ورشو در دست بگیرد.

ورشو نیز همچون بوداپست سیاست‌هایی را در ارتباط با حاکمیت قانون اتخاذ کرده که در تضاد با آیده‌آل‌های بروکسل است، سیاست‌هایی که منجر به تعلیق برخی از منابع مالی اتحادیه اروپا شده است که به کشورهای عضو اتحادیه تعلق می‌گیرد.

ویکتور اوربان می‌گوید تعادل بین فدرالیست‌ها و کشورهایی که تمایل به واگذاری اختیارات بیشتر به بروکسل ندارند، با خروج بریتانیا از بلوک منتقدان به هم خورد و اکنون تنها ورشو و بوداپست هستند که به مواضع ضد‌فدرالیستی خود پایبند مانده‌اند.

آقای اوربان در حالی بر لفاظی‌های خود علیه دگرباشان جنسی می‌افزاید که مشکلات اقتصادی مجارستان با ثبت تورم ۲۵ درصدی در سه ماهه اول سال بیشتر شده است. 

نخست‌وزیر مجارستان اصرار دارد که اتحادیه اروپا میراث مسیحی خود را رد و مهاجران را جایگزین جمعیت خود می‌کند و با سیاست‌های رنگین‌کمانی خود به کشورهای عضو همچون مجارستان تعرض می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوربان: مجارستان با طرح کمک ۱۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین مخالف است

چگونه اوربان از نزدیکی‌اش با پوتین و جنگ اوکراین برای پیروزی در انتخابات بهره برد؟

لهستان و لیتوانی مردان اوکراینی مشمول خدمت سربازی را به این کشور برمی‌گردانند