موج گرما؛ سازمان جهانی بهداشت از «فشار مضاعف» بر نظام‌های درمانی ابراز نگرانی کرد

موج گرما در ایتالیا
موج گرما در ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید گرمای شدید در نیم‌کره شمالی طی روزهای گذشته «فشار مضاعفی» را بر نظام‌های درمانی وارد کرده است.

آگهی

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از سالمندان، نوزدان، کودکان و افراد فقیر و بی‌خانمان به عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر موج گرمای شدید یاد کرد. 

وی اظهار داشت: «قرار گرفتن در معرض گرمای شدید تبعات بسیار مختلفی برای سلامت افراد دارد، اغلب منجر می‌شود تا بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای تشدید شوند و به این ترتیب فرد یا با مرگ زودهنگام یا با شرایط ناتوانی روبرو می‌شود.»

ساکنان مناطق مختلفی از قاره‌های اروپا، آسیا و آمریکای شمالی طی روزهای گذشته با موج گرمای شدید روبرو بودند. دانشمندان موج گرمای شدید کنونی در نیم‌کره شمالی را نتیجه تغییرات آب و هوایی و پدیده «ال نینو» می‌دانند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماریا نیرا، مدیر اداره سلامت عمومی و محیط زیست سازمان جهانی بهداشت گفته که این نهاد به طور خاص نگران بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و آسم است. به گفته وی گرمای شدید می‌تواند با آلودگی شدید هوا همراه شود و به همین دلیل بیماران مبتلا به آسم نیز در دوران گرمای شدید آسیب‌پذیر هستند. 

گرمای شدید می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن انسان، گرمازدگی و حتی مرگ شود.

ماریا نیرا از مسئولان کشور و مقام‌های محلی خواست تا افراد را به پرهیز از خروج از خانه، اجتناب از ورزش در محیط باز، وقت‌گذرانی در محیط ‌های خنک و مراقبت از گروه‌های آسیب‌پذیر تشویق کنند. 

به گفته سازمان جهانی بهداشت عدم کاهش دمای هوا در طول شب به طور خاص می‌تواند برای انسان خطرناک باشد زیرا بدن امکان بازیابی شرایط عادی خود را پس از یک روز گرم نخواهد داشت. امری که می‌تواند منجر به افزایش حملات قلبی و مرگ شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج گرمای کم‌سابقه جهانی؛ در آسیا ۵۲.۲ و در اروپا ۴۸ درجه سانتیگراد ثبت شد

از اروپا تا آمریکا و ژاپن؛ موج گرمای شدید زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داد

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴.۴ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرد