زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی؛ «هرگونه حمله اتمی کره شمالی منجر به نابودی‌اش می‌‌شود»

رئیس جمهوری کره جنوبی در دیدار با مقامات آمریکایی
رئیس جمهوری کره جنوبی در دیدار با مقامات آمریکایی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه برای نخستین بار در چهار دهه گذشته یک زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای را در کره جنوبی مستقر کرد.

آگهی

سفرهای دوره‌ای زیردریایی‌های بالستیک هسته‌ای آمریکا به کره جنوبی یکی از چندین توافقی بود که روسای جمهوری دو کشور در ماه آوریل در پاسخ به تهدید هسته‌ای در حال گسترش کره شمالی امضا کردند. آن‌ها همچنین برای ایجاد یک گروه مشورتی هسته‌ای دو جانبه و گسترش رزمایش‌های نظامی موافقت کردند.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که ناو یو‌اس‌اس کنتاکی، یک زیردریایی کلاس اوهایو، بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی وارد بندر بوسان کره جنوبی شد. این نخستین حضور یک زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی از دهه ۱۹۸۰ است.

لی جونگ سوپ، وزیر دفاع حضور این زیردریایی را نمایشی از عزم آمریکا در اجرای تعهدش توصیف کرد. وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای درباره این تعهد گفت: «تعهدی که ایالات متحده در حفاظت از متحدان خود از قابلیت‌های کامل نظامی خود از جمله سلاح‌های‌ هسته‌ای استفاده می‌کند.»

طبق گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، زیردریایی‌های مجهز به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در طول جنگ سرد در اواخر دهه ۱۹۷۰ به‌طور مکرر به کره جنوبی رفت و آمد داشتند حتی در مواردی این حضور دو یا سه بار در ماه بود. در آن دوره آمریکا صدها کلاهک هسته‌ای در کره جنوبی داشت. اما آمریکا در سال ۱۹۹۱ تمامی سلاح‌های هسته‌ای خود را از شبه جزیره کره خارج کرد.

جاه طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی پس از تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری با رقبای خود و انجام حدود ۱۰۰ آزمایش موشکی از آغاز سال گذشته فوریت جدیدی پیدا کرده است. کره شمالی هفته گذشته دومین آزمایش موشک بالستیک قاره پیما را که برای حمله به سرزمین اصلی ایالات متحده طراحی شده بود انجام داد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پس از مشاهده این آزمایش قول داد که توانایی‌های رزمی هسته‌ای کشورش را بیشتر از گذشته تقویت کند.

از سوی دیگر مقامات کره جنوبی و آمریکا روز سه‌شنبه نشست افتتاحیه گروه مشورتی هسته‌ای را در سئول برگزار کردند تا راه‌های تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدات هسته‌ای کره شمالی را بررسی کنند.

در بیانیه مشترک دو کشور پس از این دیدار آمده است: «هرگونه حمله اتمی از سوی کره شمالی علیه آمریکا یا متحدانش غیرقابل قبول است و منجر به نابودی این رژیم خواهد شد.»

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در اوایل روز سه‌شنبه در جلسه کابینه گفت که ایجاد گروه مشورتی به‌عنوان نقطه شروع مهمی برای ایجاد یک بازدارندگی گسترده موثر خواهد بود.

کره شمالی در ماه آوریل گذشته توافقنامه بایدن- یون را محکوم کرد و گفت که این توافقنامه خصومت شدید متحدان با کره شمالی را ثابت کرده است.

خواهر رهبر کره شمالی: آمریکا باید از اقدام احمقانه خود دست بردارد

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی و مشاور ارشد او در بیانیه‌ای در روز دوشنبه هشدار داد که اقدامات ایالات متحده برای تقویت تعهد بازدارندگی در قبال کره جنوبی باعث می‌شود تا کره شمالی از میز مذاکره مورد نظر ایالات متحده دورتر شود و توانایی نظامی خود را افزایش دهد.

کیم یو جونگ گفت: «کره شمالی آماده مقابله قاطعانه با هرگونه اقدام نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. ایالات متحده باید از اقدام احمقانه خود در تحریم کره شمالی دست بردارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید کره جنوبی: استفاده پیونگ یانگ از سلاح هسته‌ای پایان رژیم کیم جونگ اون را رقم خواهد زد

زیردریایی هسته‌ای آمریکا پس از ۶ سال بار دیگر در کره جنوبی پهلو گرفت

رسانه‌های کره جنوبی: سئول و واشنگتن درصدد آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران هستند