نفوذ چین و «مثلث لیتیوم»؛ اروپا و آمریکای لاتین به‌دنبال احیای روابط هستند

کشورهای آمریکای لاتین و پرچم اتحادیه اروپا
کشورهای آمریکای لاتین و پرچم اتحادیه اروپا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در بروکسل با همتایان خود از آمریکای لاتین و دریای کارائیب دیدار می‌کنند تا علیرغم اختلافات به‌ویژه درباره جنگ اوکراین، روابط خود را تقویت کنند.

آگهی

این سومین نشست اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است. آخرین نشست به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد و هر دو طرف در تلاش هستند تا زمان از دست رفته را جبران کنند؛ اما این نزدیکی بدون مشکل نیست.

اتحادیه اروپا به‌دنبال حمایت‌های بین‌المللی علیه مسکو است اما ۳۳ کشور آمریکای لاتین و کارائیب در این مورد موضع مشترکی ندارند.

برزیل از ارسال تسلیحات به اوکراین یا تحریم روسیه خودداری کرده است. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل با وجود محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین بارها مدعی شده که مسئولیت این جنگ بر دوش هر دو طرف درگیری است. از سوی دیگر کشورهایی مانند کوبا و ونزوئلا متحدان مسکو به شمار می‌روند.

آلیسیا بارسنا، وزیر خارجه مکزیک که به جای رئیس جمهور چپ‌گرای این کشور یعنی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در نشست بروکسل شرکت خواهد کرد، می‌گوید: «نشست سران آسان نخواهد بود.» او یکی از موضوعات دشوار را قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در محکومیت وضعیت حقوق بشر در کوبا می‌داند.

اتحادیه اروپا روابط پرتنشی با نیکاراگوئه به رهبری دانیل اورتگا از زمان سرکوب تظاهرات سال ۲۰۱۸ دارد. این روابط با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز پس از انتخاب مجدد پرتنش شده است.

لیتیوم مورد علاقه

موضوع توافقنامه تجارت آزاد با گروه مرکورسور (برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه) در بخش تجاری مورد توجه است.

این قرارداد در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۰ سال مذاکره پیچیده منعقد شد اما به‌دلیل نگرانی‌های اروپا درباره سیاست‌های زیست محیطی ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری وقت برزیل به تصویب نرسید. 

با این حال انتخاب لولا بحث‌هایی را احیا کرده است که همچنان دشوار به نظر می‌رسد. اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا امیدوار است که این طرح تا پایان سال به تصویب برسد.

فن‌درلاین پیش از این اجلاس، در اواسط ژوئن به کشورهای برزیل، آرژانتین، شیلی و مکزیک سفر کرد و در آنجا از افزایش سرمایه‌گذاری اروپا تا ده میلیارد یورو در این منطقه از طریق استراتژی «دروازه جهانی» با هدف مقابله با نفوذ برنامه «جاده ابریشم جدید» چین خبر داد.

فن‌درلاین همچنین از امضای یادداشت تفاهم با آرژانتین درباره مواد اولیه ضروری از جمله لیتیوم که برای ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی ضروری است خبر داده بود.

لیتیوم یک فلز ضروری برای استراتژی کربن‌زدایی اتحادیه اروپا است که طی آن قرار است فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراقی از سال ۲۰۳۵ ممنوع شود.

آرژانتین یکی از تولیدکنندگان اصلی این سنگ معدنی در جهان است و با بولیوی و شیلی «مثلث لیتیوم» را با نزدیک به ۵۶ درصد ذخایر جهان را تشکیل می‌دهد.

بولیوی در پایان ماه ژوئن اعلام کرد که چین و روسیه ۱.۴ میلیارد دلار برای افتتاح دو معدن لیتیوم در این کشور سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا به دنبال ساختن کارخانه تولید تراشه است اما به اندازه کافی کارگر ندارد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی

ماکرون در هشدار به رهبران قاره سبز:بقای اروپا بسته به انتخاب‌های ماست؛ نباید دست‌نشانده آمریکا باشیم