پوتین: برای پاسخ متقابل به اوکراین بمب خوشه‌ای کافی داریم

بازدید ولادیمیر پوتین از صنایع نظامی روسیه
بازدید ولادیمیر پوتین از صنایع نظامی روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که روسیه «ذخایر کافی» از مهمات خوشه‌ای دارد و هشدار داد که مسکو «حق انجام اقدام متقابل» را در صورت استفاده اوکراین از این نوع سلاح‌ها برای خود محفوظ نگاه می‌دارد.

آگهی

آقای پوتین در نخستین اظهارات خود در مورد تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین از سوی ایالات متحده، مدعی شد که روسیه تاکنون در جنگ خود علیه اوکراین از بمب‌های خوشه ای استفاده نکرده است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: «ما تاکنون این کار را انجام نداده‌ایم، از آن [بمب‌ خوشه‌ای] استفاده نکرده‌ایم و چنین نیازی هم نداشته‌ایم.»

این در حالی است که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای توسط روسیه علیه اوکراین به طور گسترده با همکاری خبرگزاری آسوشیتدپرس و سازمان‌های حقوق بشری مستند شده‌ است.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) روز پنجشنبه اعلام کرد که مهمات خوشه‌ای ارسال شده توسط ایالات متحده به دست نیروهای اوکراین رسیده است.

این مهمات در واقع بمب‌هایی هستند که پس از باز شدن در هوا و در مسیر اصابت به زمین، تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر را از داخل خود رها می‌کنند. ایالات متحده دستیابی اوکراین به این مهمات را برای تقویت توان تهاجمی این کشورو نیز شکستن خطوط مقاومت ارتش روسیه لازم دانسته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

 تصمیم هفته پیش جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از چندین هفته رایزنی با مقام‌های ایالات متحده و نیز هم‌پیمانان این کشور اتخاذ شد. این تصمیم منتقدان کمی ندارد چرا که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای مدت‌هاست که توسط گروه‌های بشردوستانه و برخی از متحدان ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته‌ است، زیرا بمب‌هایی که در درگیری‌های قبلی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اجزای منفجر نشده‌ بسیاری از خود به جای گذاشته‌اند و تا سال‌‌ها پس از جنگ جان غیرنظامیان را تهدید کرده‌اند.

البته در مقابل، گروهی نیز معتقدند که وقتی روسیه از این مهمات در حمله به خاک اوکراین استفاده کرده، ارسال تسلیحات خوشه‌ای بهبود یافته به اوکراین که قرار است تنها دور از مناطق پرجمعیت استفاده شود، نباید نکوهیده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سودای پوتین برای پنجمین دوره ریاست جمهوری؛ طرح کارزار انتخاباتی او برای احیای اقتدارش چیست؟

وزیر امور خارجه آمریکا: اوکراین ۵۰ درصد اراضی خود را از روسیه بازپس گرفته است

بمب‌افکن‌های آمریکایی برای نخستین بار در سوئد فرود آمدند