وزیر دفاع اسرائیل در آذربایجان مدعی خنثی کردن۵۰ حمله ایران شد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل Copyright @yoavgallant
Copyright @yoavgallant
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در جریان سفر به جمهوری آذربایجان مدعی شد که تل آویو و متحدانش در سال‌های اخیر بیش از پنجاه حمله ایران را علیه شهروندان اسرائیل و یهودیان در سراسر جهان خنثی کرده‌اند.

آگهی

وی با اشاره به این که اکثر این حمله‌ها در لحظه آخر خنثی شده‌اند افزود: «ایران در سال‌های اخیر کارزار جهانی ترور با گستره‌ای بی‌سابقه برای هدف قراردادن شهروندان اسرائیل و یهودیان در سراسر جهان تدارک دیده است. اما ما به لطف تشکیلات دفاعی‌مان، همکاری نزدیک با بسیاری از کشورها و همچنین اشراف به این موضوع که ایران تهدیدی بین‌المللی است، توانسته‌ایم تلاش‌های آن را خنثی کنیم و جان‌هایی را نجات دهیم.»

آقای گالات روز پنجشنبه و در آغاز سفر خود به آذربایجان با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. هدف وزیر دفاع اسرائیل از این سفر دو روزه نشان‌دادن پیشرفت در روابط دو‌جانبه میان دو کشور است. 

بنابر بیانیه دفتر وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت و الهام علی‌اف در این دیدار «علاوه بر بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی درباره راه‌های تقویت پیوند‌های استراتژیک میان دو کشور و همکاری در مواجهه با چالش‌های مشترک گفتگو کردند. در همین راستا، آن‌ها درباره همکاری‌های امنیتی و صنعتی صحبت کردند. آقای گالانت همچنین از پیشگامی و تعهد شخصی آقای علی‌اف بر تعمیق روابط فی‌مابین دو کشور که با گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل آغاز شد، قدردانی کرد.» 

رهبران دو کشور پیش‌تر در سال جاری در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و تبادل نظر کرده بودند. 

یوآو گالانت سپس به همراه هیاتی متشکل از شتسهار کتز، رئیس ستاد مشترک، گای مارکیزنو، معاون نظامی وزارت دفاع ودرور شالوم، رئیس دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسرائیل با ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع، الچین قلی‌اف، رئیس نیروی مرزبانی و دیگر مقامات دفاعی ارشد آذربایحان دیدار کرد. 

سفر وزیر دفاع اسرائیل به آذربایجان تنها دو روز پس آن انجام می‌شود که باکو از دستگیری یک تبعه ۲۳ ساله افغانستان به ظن تدارک حمله به سفارت اسرائیل در این کشور خبر داد.

گسترش روابط دوجانبه

اسرائیل به صورت کاملا علنی در حال گسترش پیوند‌های دوجانبه با جمهوری آذربایجان است. این کشور که اکثریتی شیعه دارد از متحدان نزدیک به ترکیه محسوب می‌شود که خود درحال گسترش روابط با بیت المقدس است. 

جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ماه مارس برای نخستین‌بار سفارت این کشور را در اسرائیل افتتاح کرد. 

ایزاک هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل هم در ماه مه با هدف گفتگو درباره تهدید ایران و همچنین تقویت پیوند‌های دوجانبه به اسرائیل سفر کرد.  

اسرائیل یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات جمهوری آذربایجان است. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، اسرائیل در بین سال‌‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ۶۹ درصد از تسلیحات وارداتی جمهوری آذربایجان را تامین کرده است. این میزان معادل ۱۷ درصد از صادرات تسلیحات اسرائیل در آن دوره زمانی است. 

اسرائیل همچنین در سال ۲۰۲۰ و در جریان مناقشات ناگورنو-قره‌باغ، با افزایش ارسال تسلیحات به جمهوری آذربایجان، این کشور را در پیروزی در این درگیری شش هفته‌ای با ارمنستان که منجر به کشته‌شدن بیش از شش‌هزار سرباز شد، یاری کرد. جمهوری آذربایجان در این درگیری‌ها توانست کنترل قسمت وسیعی از منطقه مزبور را به دست بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسانه قبرسی: یک حمله تروریستی که احتمالا هدف آن اسرائیلی‌ها بود خنثی شد

واکنش اسرائیل به موشک «فتاح» سپاه: همیشه پاسخ بهتری برای مقابله داریم

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل راهی جمهوری آذربایجان شد