اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل راهی جمهوری آذربایجان شد

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل راهی جمهوری آذربایجان شد
اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل راهی جمهوری آذربایجان شد Copyright Peter Klaunzer/' KEYSTONE / PETER KLAUNZER
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، روز سه‌شنبه ۳۰ مه در حالی که روابط بین اسرائیل و این کشور شیعه هم مرز با ایران روز به روز گسترش می‌یابد، در سفری رسمی راهی باکو شد.

آگهی

هرتزوگ در فرودگاه بن گوریون گفت که جمهوری آذربایجان «یک کشور دوست و یک کشور کلیدی با زمینه‌های همکاری بسیار است.»

به گزارش جورزالم پست، رئیس جمهوری اسرائیل تاکید کرد: «آذربایجان همسایه ایران، نیروی بی‌ثبات‌کننده در منطقه است، کشوری که به دنبال تضعیف اتحادهای صلح و امنیت اسرائیل در منطقه است.»

جمهوری آذربایجان در اوایل سال جاری میلادی سفارت را خود در اسرائیل افتتاح کرد و تل‌آویو در پی توسعه بیشتر روابط خود با باکو است. 

هرتزوگ در این سفر دو روزه قصد دارد با همتای آذری خود، الهام علی‌اف، دیدار و در یک رویداد ویژه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال اسرائیل شرکت کند.

علی‌اف در کاخ ریاست جمهوری با گارد افتخار جمهوری آذربایجان از هرتزوگ و همسرش استقبال خواهد کرد. روسای جمهوری سپس بعد از دیپلماتیک به همراه همسران خود ضیافت ناهار خواهند داشت. 

«موشه آربل»، وزیر بهداشت و کشور هرتزوگ را در سفر آذربایجان همراهی می‌کند، جایی که او با همتایان آذری خود در باکو برای همکاری بیشتر در زمینه آموزش پزشکان گفتگو خواهد کرد.. انتظار می‌رود اسرائیل و آذربایجان در پی این گفتگوها توافقنامه همکاری بهداشتی امضا کنند.

هرتزوگ و همسرش در این سفر با اعضای جامعه یهودی آذربایجان نیز دیدار می‌کنند.

روابط نزدیک جمهوری آذربایجان و اسرائیل

آذربایجان برای اولین بار در ماه مارس امسال بود که سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. سفارت اسرائیل در باکو از سال ۱۹۹۳ میلادی دایر است. 

باکو در سالهای گذشته برای افتتاح سفارت خود در اسرائیل مردد بود تا از تضاد و دوری با سایر کشورهای مسلمان دوری کند و باعث تحریک ایران نشود. اما «توافق ابراهیم» و نزدیکی اخیر اسرائیل و ترکیه و نیز روابط نزدیک علی‌اف با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، نقطه عطفی بود و تل آویو و باکو را به هم نزدیک‌تر کرد.

به گزارش جورزالم پست، اسرائیل و آذربایجان روابط دفاعی نزدیکی نیز دارند. بر اساس گزارش‌ها، پهپادهایی که تل‌آویو در اختیار باکو قرار داد در جنگ سال ۲۰۲۰ این کشور با ارمنستان بر سر قره‌باغ مورد استفاده قرار گرفتند و در پیروزی ارتش آذربایجان نقش موثری ایفا کردند.

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم می‌گوید که ۶۹ درصد از تسلیحات وارداتی آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ میلادی از اسرائیل بوده است که  ۱۷ درصد از صادرات تسلیحات اسرائیل در آن دوره را تشکیل می‌دهد.

در مقابل حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی اسرائیل از آذربایجان تامین می‌شود.

ایران و جمهوری آذربایجان ۶۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و از مدت‌ها پیش این گمانه‌زنی وجود داشته است که اسرائیل از آذربایجان، همسایه شمالی ایران، دست به عملیات مخفیانه علیه این کشور می‌زند، گمانه‌زنی که تهران آن را یک واقعیت می‌خواند.

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، سال گذشته، اسرائیل را متهم کرد که «حضور خود را در چندین منطقه آذربایجان تثبیت کرده است»، باکو این اتهام را رد می‌کند.

ایران بلافاصله پس از آن، یک رزمایش نظامی در امتداد مرزش با جمهوری آذربایجان برگزار کرد. علی‌اف نیز با عکسی از خود در کنار پهپادهای کامیکازه اسرائیلی «هاروپ» که در کشورش تولید می شد، پاسخ داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع اسرائیل در آذربایجان مدعی خنثی کردن۵۰ حمله ایران شد

دیدار وزیر دفاع اسرائیل با علی‌اف، تل‌آویو: ایران پشت حمله به سفارتمان در جمهوری آذربایجان است

رویترز: حسن نصرالله به قاآنی اطمینان داده است ایران را در جنگ با اسرائیل درگیر نمی‌کند