دیدار وزیر دفاع اسرائیل با علی‌اف، تل‌آویو: ایران پشت حمله به سفارتمان در جمهوری آذربایجان است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل که به باکو سفر کرده است روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئیه با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار گفتگو کرد.

آگهی

سفر آقای گالانت به جمهوری آذربایجان در حالی انجام می‌شود که رسانه‌های آذربایجانی روز دوشنبه خبر دادند نیروهای امنیتی این کشور یک شهروند ۲۳ ساله افغانستان را که تصمیم داشت به سفارت اسرائیل در باکو حمله کند را بازداشت کرده‌اند.

بنا به گزارش‌های متعدد رسانه‌های جهانی، نیروهای اطلاعاتی اسرائیل در سال‌های گذشته از طریق مرز جمهوری آذربایجان برای عملیات علیه برنامه هسته‌ای ایران و سایر اهداف در این کشور استفاده کرده‌اند.

آقای گالانت در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تحولات منطقه‌ای و چگونگی تقویت ثبات منطقه‌ای برای رویارویی با چالش‌های امنیتی مشترک»، از محورهای گفتگوی او و رئیس جمهوری آذربایجان بوده است.

بنا به این گزارش، بهبود روابط راهبردی دو کشور در فناوری هم یکی از موضوع‌های مورد گفتگو در این دیدار بوده است.

وزیر دفاع اسرائیل پیشتر هم در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرده بود.

آقای گالانت روز چهارشنبه و پیش از سفر به جمهوری آذربایجان گفت: «این سفر در لحظه‌ای پر از چالش‌های امنیتی انجام می شود. من در برابر آذری‌ها خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به طور دقیق برای جهان بیان خواهم کرد. من برای آن‌ها فعالیت‌های خطرناکی را که ایران در مرزها و درون خاک اسرائیل و سراسر خاورمیانه انجام می‌دهد، شرح خواهم داد.»

او گفت که به جمهوری آذربایجان می‌رود تا نقشی در افزایش میزان روابط دو کشور داشته باشد که همچنان در حال بیشتر شدن است.

وزیر دفاع اسرائیل در این سفر علاوه بر آقای علی‌اف، با همتای آذربایجانی خود، ذاکر حسن‌اف، و الچین گلی‌اف، رئیس اداره مرزبانی این کشور گفتگو خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل روابط نزدیکی از جمله در حوزه صنایع نظامی دارند. این کشور همچنین در اوایل سال جاری میلادی، سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد.

برخی گزارش‌های خبری از همکاری موساد با نهادهای امنیتی جمهوری آذربایجان برای خنثی کردن حمله به سفارت اسرائیل در باکو حکایت دارند؛ البته اسرائیلی‌ها در مورد جزئیات همکاری‌های امنیتی خود با نهادهای امنیتی آذربایجان سخنی نمی‌گویند.

تصاویر منتظر شده از مجموعه هتل هایت ریجنسی در باکو که سفارت اسرائیل در آن قرار دارد، نشان می‌دهند که این مکان دیپلماتیک هدف حمله بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه ایران را به برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت کشورش در جمهوری آذربایجان متهم کرد. آقای کوهن در بیانیه‌ای نوشت که تهران پشت این اقدام بوده است.

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «فعالیت‌های تروریستی ایران یک تهدید جهانی است، همانطور که در حمله به سفارت اسرائیل در باکو در روزهای گذشته و همچنین حمله به اسرائیلی‌ها و یهودیان در قبرس و یونان در ماه‌های اخیر شاهد بودیم.»

آقای کوهن در ادامه از جامعه بین‌المللی خواست برای مقابله با فعالیت‌های «تروریستی» ایران گرد هم آیند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری اسرائیل در باکو؛ هرتزوگ و علی‌اف درباره ایران گفت‌وگو کردند

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل راهی جمهوری آذربایجان شد

وزیر دفاع اسرائیل: ایران به بیش از پنجاه کشور تسلیحات مرگبار می‌فروشد