رئیس جمهوری اسرائیل در باکو؛ هرتزوگ و علی‌اف درباره ایران گفت‌وگو کردند

رئیس جمهوری آذربایجان و اسرائیل
رئیس جمهوری آذربایجان و اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی خود در باکو دیدار کرد. به گفته رسانه‌های اسرائیلی آن‌ها در بخشی از صحبت‌‌هایشان درباره ایران و نقش آن در منطقه صحبت کرده‌اند.

آگهی

آقای هرتزوگ با تاکید بر نقش ایران در بی‌ثباتی منطقه، گفته است با آقای علی‌اف درباره « کل ساختار امنیتی جهان و منطقه‌ای که توسط ایران تهدید می‌شود و در معرض خطر است» گفت‌وگو کردیم.

سال گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اسرائیل را متهم به حضور در برخی مناطق در آذربایجان کرد جایی که مقامات ایرانی معتقد هستند اسرائیل از طریق آن دست به عملیات مخفیانه علیه تهران می‌زند باکو اما همان زمان این اتهام را رد کرد.

ایران اما بلافاصله پس از آن، یک رزمایش نظامی در امتداد مرز‌هایش با جمهوری آذربایجان برگزار کرد. رئیس جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ عکسی از خود کنار پهپادهای انتحاری اسرائیلی منتشر کرد.

با این حال آقای علی‌اف با اشاره به همکاری دفاعی بین دو کشور گفت: « باکو سال‌ها به تجهیزات مدرن اسرائیل در این منطقه دسترسی دارد که به ما کمک می‌کند تا توان دفاعی خود را مدرن کنیم و بتوانیم از کشور، ارزش‌ها و منافع ملی خود محافظت کنیم.»

او همچنین گفته است که افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل آویو «فرصت‌های بیشتری برای تعامل نزدیک تر» ایجاد کرده است.

با افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اوایل سال جاری میلادی در اسرائیل حالا تل‌آویو در پی توسعه روابط بیشتر خود با باکو است.

اسرائیل یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات نظامی آذربایجان است. بر اساس منابع رسمی اسرائیل ۶۹ درصد از عمده واردات تسلیحات باکو را در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تامین کرده است.

اسرائیل در جریان مناقشه قره باغ در سال ۲۰۲۰، ارسال تسلیحات خود به آذربایجان را افزایش داد. آذربایجان در آن جنگ شش هفته‌ای با ارمنستان که منجر به بازپس گیری کنترل باکو بر برخی مناطق مورد مناقشه شد توانست پیروز شود. این جنگ جان بیش از شش هزار سرباز را گرفت.

سفر آقای هرتزوگ آخرین گام در گسترش علنی روابط اسرائیل و آذربایجان است. کشوری با اکثریت شیعه و متحد نزدیک به ترکیه است که پس از حمایت اسرائیل در جریان درگری‌های ۲۰۲۰ روابطش با اسرائیل افزایش یافت.

موقعیت آذربایجان در مرز شمالی ایران و این واقعیت است که اسرائیل بیش از ۳۰ درصد نفت خود را از باکو خریداری می‌کند از جمله موارد مهم در افزایش روابط بین این دو کشور است.

آقای علی‌اف در این نشست گفت علاقه دارد افزایش تجارت بین دو کشور متنوع شود و تنها در زمینه‌های نفتی نباشد. او به امنیت سایبری به عنوان زمینه‌ای در این‌ رابطه اشاره کرد که در آن همکاری‌های دوجانبه در حال رشد است.

هرتزوگ در پایان از رئیس‌جمهور آذربایجان برای بازدید از اسرائیل دعوت کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

رئیس‌جمهور اسرائیل همچنین قرار است فردا پیش از پایان این سفر دو روزه در مراسمی همراه با جامعه یهودی آذربایجان برای جشن تولد ۷۵ سالگی اسرائیل شرکت کند.

به گفته دفتر آقای هرتزوگ، این دو کشور در مورد همکاری در زمینه آموزش پزشکان، سلامت دیجیتال و آمادگی اضطراری گفتگو کردند. آنها همچنین توافقنامه همکاری در زمینه مراقبت های بهداشتی را امضا کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار وزیر دفاع اسرائیل با علی‌اف، تل‌آویو: ایران پشت حمله به سفارتمان در جمهوری آذربایجان است

درگیری‌های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت

رزمایش سپاه در مرز ایران با جمهوری آذربایجان؛ امیر عبداللهیان به ایروان رفت و اردوغان به باکو