درگیری‌های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باکو و ایروان هر دو می‌گویند در پی تیراندازی مرزی چندین سرباز زخمی و کشته شده‌اند اما هیچ‌کدام آمار دقیقی از تلفات ارائه نداده‌اند.

آگهی

در ادامه تنش‌های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه درگیری‌هایی تازه‌ای در مرز میان دو کشور رخ داد که به کشته شدن سربازانی از هر دو طرف منجر شد. 

وزارت دفاع ارمنستان ضمن تایید درگیری ها می‌گوید جمهوری آذربایجان به سمت سربازان ارمنی که در خاک خود مشغول کارهای تاسیساتی بوده‌اند شلیک کرده است. ایروان می‌گوید این تیراندازی در حدود ۳ کیلومتری مرز صورت گرفته است. وزارت خارجه باکو اما مدعی است که اول سربازان ارمنی بوده‌اند که تیراندازی را آغاز کرده‌اند. 

هر دو طرف می‌گویند در اثر این تبادل آتش چندین سرباز کشته‌ و زخمی شده‌اند اما هیچکدام آمار دقیق تعداد تلفات را اعلام نکرده‌اند. 

این رویارویی به دنبال ماه‌ها تنش میان دو کشور بر سر انسداد تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند صورت گرفته است. باکو پس از جنگ قره‌باغ این مسیر را بسته و به ارمنستان اجازه نمی‌دهد از این مسیر استفاده کند. 

منطقه درگیری در امتداد کریدور لاچین قرار دارد، جاده ای که به قره باغ کوهستانی منتهی می شود.

این منطقه در سال ۱۹۹۴ پس از یک جنگ جدایی طلبانه، تحت کنترل نیروهای ارمنی خودمختار تحت حمایت ایروان قرار گرفت. اما در سال ۲۰۲۰ و پس از یک جنگ شش هفته‌ای نیروهای باکو توانستند کنترل بخش‌هایی از قره باغ کوهستانی را به دست بگیرند. از آن زمان روسیه نیروی حافظ صلح به منطقه اعزام کرده که وظیفه آن حفظ نظم و حفاظت از کریدور لاچین بوده است. 

اما در ماه دسامبر، تظاهرکنندگانی که مدعی بودند فعالان محیط زیست هستند، شروع به مسدود کردن جاده کردند و ادعا کردند که ارمنستان در حال استخراج غیرقانونی معدن در منطقه است.

ارمنستان مدعی است که اعتراضات توسط باکو سازماندهی شده است. باکو نیز به نوبه خود مدعی است که ارامنه از این کریدور برای انتقال مین به قره باغ کوهستانی با نقض شرایط آتش بس استفاده می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انسداد جاده منجر به کمبود مواد غذایی در قره باغ کوهستانی شده است. آذربایجان همچنین به صورت دوره ای عرضه گاز و برق را بر روی ارامنه‌ای که در آن منطقه زندگی می‌کنند، قطع کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری اسرائیل در باکو؛ هرتزوگ و علی‌اف درباره ایران گفت‌وگو کردند

وزیر خارجه فرانسه از آذربایجان خواست اجازه تردد در گذرگاه لاچین را صادر کنند

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد