واکنش اسرائیل به موشک «فتاح» سپاه: همیشه پاسخ بهتری برای مقابله داریم

وزیر دفاع اسرائیل
وزیر دفاع اسرائیل Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره ادعاهای ایران مبنی بر توسعه یک موشک فراصوت جدید گفت که اسرائیل همیشه راه حلی برای مقابله خواهد داشت.

آگهی

مقامات ایران روز گذشته اعلام کردند موشکی مافوق صوت ساخته‌اند که می‌تواند با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند. با این حال ایران هیچ تصویری از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک جدید با نام «فتاح» منتشر نکرده است.

ایران مدعی است که این موشک‌ها می‌توانند از هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای عبور کنند. تسلیحات مافوق صوت که با سرعتی بیش از پنج ماخ یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند به دلیل سرعت و قدرت مانور خود می‌توانند چالش‌های مهمی برای سیستم‌های دفاع موشکی ایجاد کنند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پیش از این در ماه نوامبر گذشته گفته بود که موشک مافوق جدید ساخته شده می‌تواند در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد. 

گالانت در واکنش به این موضوع گفت: «لاف زنی دشمنانمان درباره پیشرفت‌های تسلیحاتی آن‌ها را می‌شنویم اما اسرائیل برای هر سلاح جدیدی چه در زمین، چه در هوا و چه در عرصه دریایی پاسخ بهتری دارد.»

وی در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «می‌دانیم چگونه از شهروندان اسرائیل محافظت کنیم و اگر خدای ناکرده با ما جنگی را آغاز کنند چگونه با یک ضربه کوبنده به دشمنانمان ضربه بزنیم.»

گالانت هشدار داد که «اگر حزب‌الله اشتباه کند و جنگی را علیه اسرائیل آغاز کند، ضربه سختی به آن خواهیم زد و لبنان را به عصر حجر باز می‌گردانیم.»

واکنش بریتانیا و آمریکا چه بوده است؟

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در واکنش به این موضوع گفت: «قصد ندارم درباره این موشک مافوق صوت ادعایی صحبت کنم اما ما تحریم‌هایی را وضع کرده‌ایم تا فعالیت‌هایی را که ایران در منطقه انجام می‌دهد به عقب برگردانیم که این موضوع شامل برنامه موشک‌های بالستیک آن‌ها نیز می‌شود.»

وی افزود: ««دولت بایدن خیلی شفاف، دقیق و سختگیرانه علیه فعالیت‌های ایران در منطقه به‌ویژه برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، اقدام کرده است.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «ایران با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه‌‌اش، ساخت یک موشک جدید بالستیک را اعلام کرده است.»

این نهاد تاکید کرد که این موضوع نشان دهنده بی‌توجهی مداوم این کشور به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید جدی این رژیم برای امنیت جهانی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنیامین نتانیاهو: ما هم با برجام مخالف بودیم و هم با «توافق کوچک» مطرح شده اخیر با ایران مخالفیم

کشف قدیمی‌ترین کارگاه اسلحه‌سازی جهان متعلق به ۷۲۰۰ سال پیش در اسرائیل

رکورد اسرائیل در صادرات اسلحه؛ یک چهارم خریداران را کشورهای عربی تشکیل می‌دهند