اتحادیه اروپا به رغم موانع سیاسی راست میانه «قانون طبیعت» را به تصویب رساند

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به تصویب قانونی بحث‌برانگیز رای داد که هدف از آن احیای اکوسیستم‌های طبیعی تخریب‌شده در این قاره است.

آگهی

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا در حالی با رای خود زمینه احیای زیست‌بوم‌های طبیعی آسیب دیده را فراهم کردند که قانون‌گذاران منتسب به احزاب راست میانه بر سر این اقدام زیست محیطی مانع‌تراشی کرده بودند.

نمایندگان اروپایی این پیشنهاد قانونی را با ۳۳۶ رای موافق در مقابل ۳۰۰ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تصویب رساندند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این نهاد اروپایی از این پس قرار است بر سر یک متن نهایی با هدف دستیابی به توافقی در این راستا پیش از انتخابات سال ۲۰۲۴ پارلمان اروپا مذاکره و رایزنی کنند.

تصمیم یاد شده پس از ماه‌ها کارزار سیاسی و آشکار شدن اختلافات عمیق میان کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران بر سر این پیشنهاد قانونی اتخاذ شده است.

این موضوع باعث شد تا برخی روسای دولت‌ها در خصوص آنچه آنها تصویب بیش از حد قوانین زیست محیطی و تحمیل آن به کشورهای عضو در قالب «پیمان سبز» این اتحادیه می‌خوانند، هشدار دهند.

قانون طبیعت اتحادیه اروپا که نمایندگان پارلمان به کلیات آن رای موافق دادند کشورها را ملزم می کند که تا سال ۲۰۳۰ اقداماتی را برای احیای زیست‌بوم‌ها در یک پنجم از وسعت خاکی و آبی تحت کنترل خود در پیش گیرند.

هدف از اجرای این قانون معکوس کردن روند کنونی زوال زیستگاه‌های طبیعی در اروپا است که بر اساس این گزارش ۸۱ درصد آنها از وضعیت مناسبی ندارند.

محمد شهیم، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا پس از رای‌گیری در خصوص قانون یاد شده گفت: «احیای طبیعت فواید زیادی برای کشاورزان به همراه دارد که از این میان می‌توان به احیای خاک، حمایت از گرده افشان‌ها و محافظت از آنها در برابر اثرات سو تغییرات آب و هوایی اشاره کرد؛ موضوع به همین سادگی است: ما نمی توانیم غذا را در خاک مرده پرورش دهیم.»

حزب مردم اروپا، بزرگترین فراکسیون قانونگذار پارلمانی در اتحادیه اروپا پیش‌تر کارزاری را در رد این طرح به دلیل آنچه «آسیب دیدن کشاورزان و به خطر افتادن امنیت غذایی» عنوان شد،‌ رهبری کرده بود.

این در حالی است که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که قانون طبیعت را پیشنهاد کرده،‌ خود از اعضای حز مردم اروپا به شمار می‌رود.

این حزب با انتشار توییتی ابراز نگرانی کرده است که قانون طبیعت «نتیجه معکوس داشته باشد و با پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی همراه شود.»

بروکسل در حال حاضر ده‌ها طرح قانونی را در چارچوب «پیمان سبز اتحادیه اروپا» و با هدف کاهش میزان تولید و انتشار دی‌اکسد کربن تصویب کرده است؛ رهبران و قانونگذاران اروپایی، به صفر رساندن انتشار گازه‌های گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار خود دارند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه پروازهای داخلی کوتاه‌مدت را با هدف کاهش انتشار کربن ممنوع کرد

کودکان در «مدارس طبیعت» سوئد چه می‌آموزند؟

اعضای اتحادیه اروپا در مورد ساز و کار اخذ مالیات کربن به توافق رسیدند