پیمان سبز اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات اقلیمی چیست؟

پیمان سبز اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات اقلیمی چیست؟
Copyright Aris Oikonomou / AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم فن در لاین می‌خواهد که اتحادیه اروپا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ میلادی به دست‌کم ۵۰ درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهد. این رقم بیش از آن چیزی است که پیش از این درنظر گرفته شده بود؛ یعنی ۴۰ درصد.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در شهر مادرید، جزئیات طرح «پیمان سبز اروپا» را منتشر کرد.

او اعلام کرد که قصد دارد از مسیر این طرح، اتحادیه اروپا را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به اولین سرزمینی در سراسر جهان تبدیل کند که تولید گازهای گلخانه‌ای در آن به صفر رسیده است.

در ادامه بخشی از مهمترین محورهای این برنامه معرفی می‌شود:

  • خانم فن در لاین می‌خواهد که اتحادیه اروپا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ میلادی به دست‌کم ۵۰ درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهد. این رقم بیش از آن چیزی است که پیش از این درنظر گرفته شده بود؛ یعنی ۴۰ درصد.
    این نگرانی وجود دارد که اصرار او به کاهش ۵۰ درصدی و حتی ۵۵ درصدی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، صنایع اروپایی را فلج کند.
  • خانم فن در لاین اعلام کرد تا مارس ۲۰۲۰ میلادی، اولین «قانون اقلیم اروپا» را تهیه کرده و به پارلمان اروپا تحویل خواهد داد.
  • او گفت که کمیسیون اروپا نیز قرار است در تلاش برای حمایت از شرکتهای اروپایی سازگار با محیط زیست، فورا کار وضع مالیات کربن بر شرکتهای خارجی فعال در این اتحادیه را که آلاینده محیط زیست هستند، آغاز کند. خانم فن در لاین می‌گوید این قوانین مالیاتی جدید که مطابق با قوانین سازمان جهانی تجارت هستند، در سال ۲۰۲۱ میلادی معرفی خواهند شد.
  • او همچنین درصدد ایجاد اصلاحات در سیستم وضع مالیات بر فعالیتهای تجاری آلاینده در سطح اتحادیه اروپا است؛ سیستمی که بر فعالیتهای بخش‌های دریایی، حمل و نقل هوایی و ساخت و ساز، مالیات وضع می‌کند.
  • برخی از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا که عمدتا کشورهای شرق این اتحادیه هستند، خواستار دریافت کمکهای مالی برای تغییر عملکرد صنایع خود و فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی شده‌اند. آنها همچنین درصدد آموزش نیروی کار خود برای استفاده از آنها در صنایع پاک و پیشرفته‌تر هستند. خانم فن در لاین اعلام کرد که قرار است در چهارچوب «صندوق انتقال عادلانه» به این کشورها کمک شود.
  • بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) که بخش قابل توجهی از برنامه اعطای وام در این اتحادیه از مسیر آن انجام می‌شود نیز در ۱۵ نوامبر تصمیم گرفت تا در راستای برنامه‌های خانم فن در لاین، تامین بودجه پروژه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی متوقف کند. این بانک همچنین قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیمی از بودجه خود را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مرتبط با سیاستگذاری‌های اقلیمی اختصاص دهد.
  • خانم فن در لاین قول داد که به بازسازی فعالیت‌های بخش کشاورزی و کمک به کشاورزان برای تولید محصولاتی از مسیرهایی پایدارتر بپردازد.
  • در «پیمان سبز اتحادیه اروپا» موضوعات دیگری همچون اجرای یک استراتژی تنوع زیستی ۱۰ ساله نیز طراحی شده است که قرار است جزئیات آن در جریان نشست تنوع زیستی سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ میلادی با هدف جذب همکاری‌های جهانی در این موضوع اعلام شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«انقلاب صنعتی» در اروپا؛ کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی از جاده‌ها محو می‌شوند

حمل و نقل عمومی در بروکسل در روزهایی با هوای آلوده «رایگان» شد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد