آلبرتو نونیز فیخو کیست؟ با نخست وزیر احتمالی آینده اسپانیا آشنا شوید

آلبرتو نونیز فیخو، رهبر حزب «مردم اسپانیا»
آلبرتو نونیز فیخو، رهبر حزب «مردم اسپانیا» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در فاصله کمتر از دو هفته مانده تا انتخابات اسپانیا به نظر می‌رسد این کشور آماده است تا شاهد به قدرت رسیدن یک نخست وزیر جدید از حزب دست راستی باشد.

آگهی

بر اساس نظرسنجی‌های مختلف حزب دست راستی مردم اسپانیا به رهبری آلبرتو نونیز فِیخو وضعیت بهتری نسبت به حزب سوسالیست حاکم دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو برای آینده اسپانیا تشکیل یک ائتلاف دست راستی با محوریت حزب مردم و البته حزب راست افراطی بکس (VOX) باشد. 

اما اگر نونیز به اقامتگاه رسمی نخست وزیر اسپانیا در حومه مادرید نقل مکان کند، این چه معنایی برای این کشور و اروپا خواهد داشت؟ 

نونیز در طول این رقابت‌های انتخاباتی اصرار داشته که می‌تواند به تنهایی و بدون کمک هیچ کس حکومت کند اما با نزدیک شدن به انتخابات به نظر می‌رسد این آرزو کمی به رویا می‌ماند و هرچند حزب «مردم اسپانیا» در نظرسنجی‌ها وضعیت بهتری دارد اما در عین حال کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت، بدون نیاز به ائتلاف کمی دور از ذهن و دشوار به نظر می‌رسد. 

برخلاف پدرو سانچز، نخست وزیر کنونی که به خاطر ظاهر جذابش به او لقب «خوش‌تیپ» داده‌اند، نونیز خود را یک «تکنوکرات کسل‌کننده» می‌داند. 

در یکی از آخرین مناظره‌‌های انتخاباتی، این دو دوشنبه شب در مقابل چشمان میلیون‌های بیننده تلویزیونی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. هرچند بسیاری نونیز را برنده این مناظره می‌دانستند اما بیشتر مخاطبان معتقد بودند که بیشتر سانچز بد بوده و باید او را بازنده این مناظره دانست. 

پیروزی حزب مردم اسپانیا این معنی است که یک دولت دست راستی ریاست شش ماهه اسپانیا بر شورای اتحادیه اروپا را که از ابتدای ژوئيه به این کشور رسیده، به دست خواهند داشت. 

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب مردم اسپانیا برای تشکیل ائتلاف به همراهی حزب دست‌ راست افراطی بکس احتیاج دارد و این مسئله‌ای نگران کننده برای بسیاری از اسپانیایی‌ها به شمار می‌رود. بر اساس نظرسنجی  ایپسوزبرای روزنامه لا وانگاردیا حدود ۶۰ درصد از مردم این کشور نگران چشم‌انداز ائتلاف این دو حزب هستند. 

از دولت منطقه‌ای تا ملی؟

نونیز در بیانیه انتخاباتی خود گفت که حزب مردم اسپانیا از سیاست «خود مختاری استراتژیک» برای اروپا حمایت می‌کند که هدف آن استقلال قاره در موضوعاتی مانند دفاع و فناوری از ایالات متحده و چین است.

اسپانیا همچنین از سیاست مشترک اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران مهاجرت حمایت می‌کند. او گروهی از وزرا و سفیران سابق را به صف کرده تا اگر در انتخابات به پیروزی رسید، این افراد باسابقه او را در امر ریاست اتحادیه اروپا یاری کنند. در این میان نام‌هایی چون خوزه ماریا گارسیا مارگالو وزیر خارجه پیشین و ایگناتزیو مندز دی ویگو، سخنگوی دولت در آخرین دولت محافظه‌کار دیده می‌شوند. 

نونیز پیش از این تنها تجربه اداره دولت منطقه‌ای در گالیسیا در یک منطقه روستایی در شمال غربی اسپانیا را داشته و اگر نخست وزیر شود بلافاصله وارد سیاست بین‌المللی خواهد شد، موضوعی که بسیاری را نگران می‌کند هرچند خود او اصرار دارد که برای این امر آمادگی کامل دارد. 

او در نشست خبری اخیر خود در مادرید گفت: «از من انتظار هیچ تغییری در لحن، رفتار و یا کردار نداشته باشید و فیلنامه لحظه آخری هم در کار نخواهد بود، از من تنها انتظار یقین، اعتدال و ثبات داشته باشید.»

اما یکی دیگر از مشکلات نونیز عدم توانایی او برای صحبت کردن به زبان‌های غیر اسپانیایی است او در واقع بلد نیست انگلیسی صحبت کند. در حالی که سانچز دوست دارد هنگام صحبت با سران کشورهای دیگر، دانش خود در زبان‌های انگلیسی و فرانسوی را به رخ بکشد، در مقابل نونیز به مترجم وابسته است. 

وقتی روز ۲۹ مه سانچز اعلام کرد که انتخابات زودهنگام تابستانی برگزار می‌شود، نونیز غافلگیر شد چون قصد داشت از همان هفته کلاس‌های انگلیسی خود را آغاز کند. او ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی در این خصوص گفت: «من واقعا از دوشنبه گذشته کلاس زبان انگلیسی را شروع کردم و معلم داشتم. اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که در نشست‌های بین‌المللی که با حضور مترجمان برگزار می‌شود، می‌توانم منظور خودم را برسانم.»

در زمینه داخلی، او گفته قصد دارد مالیات بر درآمد را برای کسانی که کمتر از ۴۰ هزار یورو در سال درآمد دارند که این شامل اکثر اسپانیایی‌ها می‌شود، کاهش دهد. در عین حال برخی از برنامه‌های او برای اصلاح قوانین مالیاتی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ انرژی را خشمگین کرده است. 

نونیز از خانواده‌های سطح پایین آمده است. پدرش یک تعمیرکار و کارگر ساده بوده و مادرش هم زنی خانه‌دار که در روستایی در گالیسیا زندگی می‌کردند. او ابتدا می‌خواسته قاضی شود اما پدرش شغل خود را از دست می‌دهد این جاه‌طلبی در آلبرتو هم کشته می‌شود. 

نونیز قول داده که قانون حافظه دموکراتیک را که در سال ۲۰۲۲ توسط دولت ائتلافی جناح چپ که برای مقابله با میراث دیکتاتوری ژنرال فرانکو، تصویب شد، لغو کند. رهبر حزب مردم اصرار دارد که اسپانیا از این فصل تاریک تاریخ خود خارج شده است.

او در طول تجمعات انتخاباتی از طرفدارانش می‌خواهد تا از حزب مردم اسپانیا حمایت کنند تا او بتواند دولتی بدون واسطه تشکیل دهد. اشاره‌ای آشکار به عدم علاقه او به تشکیل ائتلاف با حزب بکس. 

ونسا وازکز که ۴۱ سال دارد برای یک تجمع انتخاباتی حزب مردم اسپانیا آمده، او در خصوص انتخابات به یورونیوز می‌گوید: «ما امیدواریم که این نونیز باشد که در انتخابات پیروز می‌شود تا بتوانیم از شر سانچز خلاص شویم.» 

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما همه مثل ونسا فکر نمی‌کنند. لولا آلوارز ۶۲ ساله که به از چپ‌ها طرفداری می‌کند از کنار تماشاگر این کمپین انتخاباتی بود و به یوورنیوز می‌گوید: «نه من به این حزب رای نمی‌دهم. نونیز برای اسپانیا خوب نخواهد بود. ما در حال حاضر اقتصاد خوبی داریم و نیازی به تغییر نداریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر نخست وزیر اسپانیا به اوکراین در نخستین روز ریاست مادرید بر اتحادیه اروپا؛ زلنسکی باز هم گله کرد

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است