انتخابات اسپانیا و ظهور چهره جدید راست افراطی؛ «ماکارنا اولونا» موفقیت جورجا ملونی را تکرار می‌کند؟

ماکارنا اولونا، رهبر حزب «با هم قدم می‌زنیم» اسپانیا
ماکارنا اولونا، رهبر حزب «با هم قدم می‌زنیم» اسپانیا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماکارنا اولونا، یکی از شخصیت‌های کلیدی حزب راست افراطی «وکس» در اسپانیا، یک سال پیش حزبش را ترک کرد تا یک جریان سیاسی جدید را در این کشور راه‌اندازی کند.

آگهی

او که پیش‌تر سخنگوی این حزب در پارلمان بود، اعلام کرد به دلایل پزشکی از جایگاه خود کناره‌گیری می‌کند.

با این وجود تقریبا همه در اسپانیا می‌دانستند که او به دلیل اختلاف نظر با رهبران این حزب تصمیم به ترک Vox گرفت و در ادامه هم در ماه ژوئن سال گذشته، حزب جدیدی به نام Caminando Juntos یا «با هم قدم می‌زنیم» را تاسیس کرد. 

از آن زمان Vox سعی کرده به هر وسیله‌ای متحد سابق خود را نادیده بگیرد. سانتایگو آباسکال، رهبر Vox یک بار در پاسخ به خبرنگاران در جواب به سوالی درباره حزب خانم اولونا گفت: «بیایید در مورد چیزهای جدی صحبت کنیم.» 

حالا حزب اولونا در حالی به یک چالش برای «وکس» تبدیل شده که اسپانیا در آستانه برگزاری انتخابات سراسری است و به نظر می‌رسد حزب حاکم به رهبری پدرو سانچز بیش از همیشه در خطر از دست دادن جایگاهش قرار دارد. 

در چنین شرایطی و در حالی که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اوضاع برای ائتلاف دست راستی‌ها در انتخابات پیش‌رو نسبتا مطلوب به نظر می‌رسد، آیا حزب «با هم قدم می‌زنیم» می‌تواند به تهدیدی برای Vox تبدیل شود؟

عطش انتقام

سانتیاگو مارتینز-وارس، تحلیلگر سیاسی و مدیر عامل Rebellious Words، در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «خروج اولونا از وکس به این معنی بود که حزب یکی از شخصیت‌های اصلی و مرجع خود را از دست داده و حالا او عطش انتقام دارد.» 

در فوریه گذشته، خانم اولونا در طی یک مصاحبه تلویزیونی در کانال اسپانیایی La Sexta ادعا کرد که رهبران حزب وکس خواستار مرگ سیاسی او هستند و او را به عنوان یک دشمن می‌شناسند. 

با این حال اعضای حزب وکس چندان در این رابطه به صورت علنی اظهار نظر نمی‌کنند. میگوئل گونزالس، روزنامه‌نگار «ال پائيس» که تحولات مربوط به حزب وکس را دنبال می‌کند در این خصوص می‌گوید: «وقتی Vox متوجه می‌شود که چیزی وجود دارد که می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است حامیان این حزب را جلب کند، تلاش می‌کند تا حد امکان آن‌ را نادیده بگیرد.» 

او در ادامه می‌گوید: «این دقیقا همان کاری است که آباسکال، رهبر حزب با اولونا انجام می‌دهد. او می‌داند که با حمله مستقیم به او تمام این شایعات را تایید خواهد کرد و این می‌تواند به ضربه دیدن پایگاه حزب بینجامد. در نتیجه تلاش می‌کند اولونا و حزبش را نادیده بگیرد.»

با این حال کار برای اولونا چندان ساده به نظر نمی‌رسد و مسیر پیش‌رو برای او و حزب تازه تاسیسش پرچالش است.

آیا محبوبیت اولونا به «رای» تبدیل خواهد شد؟

اولونا با حمایت برخی از همکاران سابق خود در Vox توانسته الزامات انتخاباتی را در ده استان اسپانیا برآورده کند. با این حال، حزب او نمی‌تواند در انتخابات مادرید یا بارسلون شرکت کند.

گونزالس در این خصوص می‌گوید: «به دست آوردن یک نتیجه خوب در این انتخابات برای او بسیار دشوار خواهد بود، اما اگر حزب «با هم قدم می‌زنیم» زنده بماند، او می‌تواند در میان‌مدت کارهای قابل توجهی انجام دهد. نباید فراموش کرد که او می‌تواند بخشی از رای دهندگان Vox و بخشی دیگر از رای دهندگان را که از احزاب دیگر سرخورده هستند، گرد هم آورد.»

این کارشناس سیاسی معتقد است که در سال‌های اخیر، سیاست اسپانیا و اروپا با تغییرات ناگهانی روبرو شده است.

به همین دلیل اسپانیا ممکن است خطمشی ایتالیا را دنبال کند؛ جایی که نخست‌وزیر کنونی جورجا ملونی، نتایج خود را از ۴.۳ درصد به ۲۶ درصد آرا در آخرین انتخابات افزایش داد و شمار حامیان خود را ۶ برابر کرد و در نهایت توانست قدرت را به دست بگیرد. 

برخی متقاعد شده‌اند که محبوبیت اولونا درنهایت به رای قابل توجه در انتخابات ختم می‌شود؛ با این وجود همه تحلیلگران نسبت به تحقق چنین چیزی چندان خوشبین نیستند. 

مارتینز وارس، تحلیلگر اسپانیایی به یورونیوز می‌گوید: «شکی نیست که او می‌تواند توجهات را به خود جلب کند اما نمی‌دانم آیا این مسئله به او فرصت تشکیل یک دولت ائتلافی را خواهد داد یا خیر؟»

یک روند اروپایی

اما چرخش‌های سیاسی مداوم اولونا، ناپدید شدن کوتاه او پس از ترک Vox و فشارهای مداوم حزب راست افراطی می‌تواند علیه حزب جدید او کار کند.

گونزالس، در این خصوص می‌گوید: «در سیاست، رای‌دهندگان خاطره ماهی قرمز را دارند. به محض اینکه سیاستمداران از کانون توجه محو می‌شوند، حتی اگر فقط برای دو هفته باشد، به نظر می‌رسد که آنها هرگز وجود نداشته‌اند.»

آگهی

با این حال تقویت جایگاه دیگر احزاب دست راستی در کشورهای اروپایی همچون «لگا» و «برادران ایتالیا» باعث شده که امیدها در خصوص مشاهده سرنوشتی مشابه برای حزب «با هم قدم می‌زنیم» نیز افزایش یابد. 

گونزالس همچنین به حزب مارین لوپن در فرانسه و جریان دست راستی اریک زمور در این کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بعید نمی‌دانم که در میان‌مدت یا بلندمدت در اسپانیا هم شاهد روندی مشابه باشیم.» 

جنسیت اولونا هم ممکن است به او کمک کند؛ چراکه در حال حاضر هیچ حزب سیاسی دست راستی در اسپانیا تحت ریاست یک زن نیست و این هم یک نقطه قوت برای او در حزب «با هم قدم می‌زنیم» ایجاد می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

باید منتظر ماند و دید در انتخابات سراسری اسپانیا که قرار است ۲۳ ژوئيه در این کشور برگزار شود، در نهایت کدام جریان سیاسی به پیروزی می‌رسد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی سوسیالیست‌های اسپانیا با کمک حزب پوجدمون؛ افزایش امیدها برای نخست‌وزیری دوباره سانچز

چرا اسپانیا در برابر ظهور راست افراطی در اتحادیه اروپا سر خم نکرد؟

اصلاح قوانین کیفری در اسپانیا؛ نخست وزیر از قربانیان تجاوز جنسی «طلب بخشش» کرد