شکست سنگین حزب حاکم اسپانیا در انتخابات منطقه‌ای؛ سانچز خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد

شکست حزب حاکم در انتخابات منطقه‌ای اسپانیا
شکست حزب حاکم در انتخابات منطقه‌ای اسپانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اپوزیسیون راستگرای اسپانیا موفق شده است در انتخابات محلی و منطقه‌ای حزب حاکم را شکست دهد.

آگهی

نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌ها و ایالت‌های خودمختار اسپانیا که روز ۲۸ مه (۷ خرداد) برگزار شد نشان می‌دهد «حزب مردم» از جناح راست میانه توانسته است به پیروزی قابل توجهی دست یابد و حزب سوسیالیست حاکم را شکست دهد.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده و با شمارش حدود ۹۹ درصد آرا، حزب مردم به رهبری آلبرتو نونیز فیخو با کسب ۳۱.۵ درصد آرا (کمی بیش از ۷ میلیون رای) در مقابل حزب کارگران سوسیالیست به رهبری پدرو سانچز با ۲۸.۱ درصد آرا (۶ میلیون و ۲۰۰ هزار رای) به پیروزی رسیده است.

به فاصله چند ساعت پس از اعلام این نتایج و شکست ائتلاف چپ حاکم، پدرو سانچز نخست‌ وزیر اسپانیا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۳ ژوئیه شده است. انتخابات سراسری نمایندگان پارلمان و سنای این کشور در موعد عادی قرار است در دسامبر سال جاری برگزار شود.

حزب مردم در مقایسه با انتخابات مشابه در سال ۲۰۱۹ توانسته است ۹ درصد به آرای خود اضافه کند، در حالی که حزب سوسیالیست نسبت به انتخابات پیشین ۱.۲ درصد کاهش رای داشته است.

ناظران می‌گویند هرچند حزب محافظه‌کار مردم به پیروزی در این انتخابات دست یافته است، با این حال ممکن است برای تشکیل ائتلاف و اداره برخی مناطق به کمک احزاب راست افراطی نیاز داشته باشد.

این نتایج نشان‌دهنده تغییر آشکار در نقشه سیاسی قدرت‌های محلی و منطقه‌ای در اسپانیا خواهد بود. دولت‌های منطقه‌ای اسپانیا قدرت و اختیارات بودجه‌ای زیادی در زمینه آموزش، بهداشت، مسکن و پلیس دارند.

در انتخابات برگزار شده حزب مردمی توانست شهرهای مهمی نظیر والنسیا و سویا را از تسلط سوسیالیست‌ها خارج کند و همینطور اکثریت مطلق را برای شهردار در مادرید، پایتخت، به دست آورد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آسوشیتد پرس
پدرو سانچز، نخست وزیر، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شده استآسوشیتد پرس

جنبش راست افراطی ووکس نیز سهم خود از اعضای شوراهای محلی را دو برابر کرد و به ۷.۲ درصد مجموع آرا رساند. به این ترتیب در شهرهایی که حزب مردمی حائز اکثریت نسبی آرا شده و برای به قدرت رسیدن ناچار به ائتلاف است، این گروه راست افراطی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

میزان مشارکت در انتخابات شهرداری‌ها، با وجود بارندگی در مناطق مختلف اسپانیا، ۶۳.۹ درصد ثبت شد که اندکی کمتر از سال ۲۰۱۹ (با ۶۵.۱۹ درصد) محسوب می‌شود.

بیش از ۳۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۱۲ منطقه از ۱۷ ایالت این کشور و همچنین انتخابات شهرداران و شوراهای شهر ۸ هزار و ۱۳۱ ناحیه بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سیاست با کیاست»؛ سوسیالیست‌های پدرو سانچز اسپانیا در قدرت باقی می‌مانند

شهروندان اسپانیا برای چهارمین بار در چهار سال گذشته در انتخابات پارلمانی شرکت می‌کنند

آغاز انتخابات اسپانیا در سایه تردید شهروندان و اوج گرفتن راست افراطی