روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه کنسولگری فنلاند را می‌بندد و ۹ دیپلمات را اخراج می‌کند

عکس تزئینی از پرچم‌های روسیه و فنلاند
عکس تزئینی از پرچم‌های روسیه و فنلاند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که کنسولگری فنلاند در سن‌پترزبورگ را می‌بندد و ۹ دپیلمات این کشور شمال اروپا را از خاک خود اخراج می‌کند.

آگهی

فرانس‌پرس با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از مقامات دولت روسیه آورده است که این اقدام در تلافی اخراج همین تعداد دیپلمات روس از فنلاند در اوایل ماه ژوئن صورت می‌گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ کارمند سفارت فنلاند درمسکو و سرکنسولگری این کشور در سن‌پترزبورگ به عنوان «عنصر نامطلوب» تلقی شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مجوز اعطا شده برای فعالیت سرکنسولگری فنلاند در سن پترزبورگ از اول ماه اکتبر لغو خواهد شد.

این تدابیر تلافی جویانه در جریان احضار آنتی هلانترا،‌ سفیر فنلاند به وزارت امور خارجه روسیه به اطلاع او رسیده است.

کرملین همچنین در زمان احضار سفیر فنلاند، مراتب اعتراض شدید مسکو نسبت به آنچه «سیاست متعارض و ضد روسی» مقامات فنلاندی توصیف شده را به سفیر این کشور یادآوری کرده است.

دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین هدف از درپیش گرفتن چنین سیاستی را از جانب مقامات فنلاندی «تخریب دهه‌ها روابط دو جانبه سودمند» میان دو کشور عنوان کرده است.

دولت فنلاند روز ششم ژوئن گذشته اعلام کرده بود که ۹ دیپلمات روس مستقر در هلسینکی را به اتهام فعالیت برای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه اخراج کرده است.

روابط میان این دو کشور همسایه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از گذشته رو به وخامت گذاشته شد.

فنلاند پس از آن به چندین دهه سیاست بی‌طرفی و عدم تعهد نظامی خود پایان داد و در ماه مه نامزد عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شد.

درخواست هلسینکی در این خصوص به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و با پذیرش این درخواست، فنلاند از ماه آوریل رسما به عنوان عضو جدید ناتو معرفی شد.

مسکو پیوستن فنلاند به ناتو را که در باره روند آن گفتگوهایی در جریان است تهدیدی برای امنیت فدراسیون روسیه می‌‌ داند و آنرا مشوقی برای رژیم کی‌یف در جنگ جاری در این کشور توصیف کرده است.

مقامات دولت روسیه پیش‌تر نیز گسترش ائتلاف نظامی غرب را تهدیدی امنیتی برای خود خوانده و اعلام کرده بودند که در واکنش به عضویت فنلاند در ناتو اقدامات متقابلی در پیش خواهند گرفت.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند ماه مه گذشته از مسدود شدن حساب های بانکی سفارت فنلاند در مسکو و حساب کنسولگری این کشور در سن پترزبورگ به دستور دولت روسیه خبر داده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

از سوی دیگر، فنلاند ماه فوریه گذشته ساخت یک حصار آزمایشی ۲۰۰ کیلومتری را در مرز خود با روسیه آغاز کرد.

هلسینکی بیم آن دارد که مسکو برای اعمال فشار بیشتر به فنلاند و غرب‌، موجی از مهاجران را به سوی مرزهای مشترک دو کشور سرازیر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از هجوم پناهجویان از روسیه نیروی مرزی به فنلاند اعزام می‌کند

فنلاند حصارهای طولانی‌ترین مرز اتحادیه اروپا با روسیه را مستحکم می‌کند

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم