راست افراطی آلمان برای نخستین بار نامزد صدراعظمی معرفی می‌کند

حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان»
حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» می‌گوید قصد دارد برای نخستین بار در انتخابات سال ۲۰۲۵ نامزدی برای کسب منصب صدراعظمی معرفی کند.

آگهی

این حزب آلمانی روز چهارشنبه، پس از آن از این تصمیم خود پرده‌برداری کرد که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان اقبال عمومی در این کشور نسبت به جریان راست افراطی افزایش یافته است. 

حزب آلترناتیو برای آلمان یا همان AFD که یک دهه پیش تاسیس شد در سالهای اخیر توانسته بر میزان محبوبیت خود بیافزاید و با توجه به نگرانی رای‌دهندگان در خصوص موضوعاتی چون رکود اقتصادی، مهاجرت و گذار به اقتصاد بدون کربن در آخرین نظرسنجی‌ها خود را به جایگاه دوم رسانده است. 

این حزب ضد ساختار همچنین از بی‌اعتمادی رای دهندگان به ائتلاف سه حزبی اولاف شولتس که در حال حاضر قدرت را در این کشور در دست دارد سود می‌برد و تلاش می‌کند تمرکز خود را روی مبارزه علنی با نحوه برخورد دولت با بحران‌های جاری در آلمان نماید تا از این طریق بیش از پیش آرای عمومی را جلب نماید. 

در حال حاضر حمایت عمومی از AFD به حدود ۱۹ تا ۲۰ درصد رسیده و این حزب دست راستی بعد از محافظه‌کاران اپوزیسیون که ۲۷ تا ۲۸ درصد محبوبیت دارند، در جایگاه دوم قرار دارند. این در حالیست که سوسیال‌ دموکرات‌های شولتس در نظرسنجی‌ها در جایگاهی پایین‌تر قرار دارند. 

آلیس وایدل، رئيس این حزب دست راستی روز چهارشنبه ۲۱ ژوئن در پاسخ به پرسش یک شبکه آلمانی در خصوص وضعیت این حزب گفت: «ما بدون توجه به اعداد نظرسنجی‌ها یک نفر را برای انتخابات سال ۲۰۲۵ به عنوان گزینه صدراعظمی معرفی خواهیم کرد.»

هرچند این خبر خوبی برای طرفداران اتحادیه اروپا به شمار نمی‌رود اما ناظران سیاسی معتقدند در شرایط کنونی احتمال اینکه نامزد این حزب دست راستی بتواند به صدراعظمی آلمان برسد در حال حاضر بسیار پایین است چرا که فعلا تمام احزاب امکان همکاری با AFD را رد کرده‌اند. 

با این حال تلاش برای معرفی یک نامزد صدراعظمی نشان‌دهنده جاه‌طلبی موفق‌ترین حزب راست افراطی آلمان از زمان سقوط نازی‌ها به شمار می‌رود و این مسئله به طور فزاینده‌ای چشم‌انداز سیاسی پرجمعیت‌ترین کشور و بزرگترین اقتصاد اروپا را متزلزل می‌کند. 

این در حالیست که روز سه‌شنبه توماس هالدن وانگ، رئٌيس سازمان اطلاعات داخلی آلمان به شهروندان این کشور درباره خطر راست‌افراطی هشدار داده و آن‌را به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی آلمان» بر شمرده بود. 

او همچنین گفته بود که رای‌دهندگان پیش از رای دادن به حزب AFD باید این مسائل و خطرات را در نظر داشته باشند. او همچنین مدعی شد که بخش‌هایی از این حزب دست راستی، علیه اقلیت‌ها و همچنین یهودی‌ها موضع منفی دارند و روایت‌هایی را هم در طرفداری از روسیه منتشر کرده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حزب AFD اتهامات افراط‌گرایی را رد کرده و همواره می‌گوید صرفا مخالف وضعیت موجود است و برای تغییر وضعیت موجود تلاش می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولاف شولتس نسبت به قدرت‌گیری راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا هشدار داد

کسب یک پیروزی دیگر برای حزب راستگرای افراطی در انتخابات محلی آلمان

رئیس اطلاعات فدرال آلمان: می‌خواهید جاسوس شوید، دورکاری و استفاده از تلفن همراه شخصی ممنوع!