«گام‌های دیپلماتیک محسوس» ایران برای خروج از انزوا؛ «باقری و مورا در دوحه گفتگو کردند»

علی باقری و انریکه مورا، مسئولان ایرانی و اروپایی مذاکرات برجام
علی باقری و انریکه مورا، مسئولان ایرانی و اروپایی مذاکرات برجام Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی منابع آگاه از روند مذاکرات تهران با طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وین از ملاقات میان علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران با انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی گفتگوهای برجام خبر دادند.

آگهی

استفانی لیختن‌اشتاین، یک خبرنگار اروپایی مستقر در اتریش با انتشار توییتی اعلام کرد که آقایان باقری و مورا قرار است شامگاه سه‌شنبه و همچنین طی روز چهارشنبه در دوحه با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

به ادعای این خبرنگار فعال در زمینه دیپلماسی و سیاست خارجی، گفتگوها میان دو طرف عمدتاً بر محور «حمایت نظامی تهران از روسیه در جنگ با اوکراین، پرونده هسته‌ای و سرنوشت بازداشت شدگان در ایران متمرکز است.»

این خبرنگار اروپایی با استناد به اطلاعاتی که از منابع خود دریافت کرده از این نشست به عنوان «تلاش دیگری برای کمک به کاهش تنش» یاد کرده است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرده که دو مسئول ایرانی و اروپایی مذاکرات برجامی در جریان گفتگوهای پیشین در وین تعامل خوبی با یکدیگر داشته و کانال‌های ارتباطی به ویژه از طریق ملاقات‌های شخصی را باز نگه داشته‌اند.

گزارش‌ها در خصوص ملاقات علی باقری، مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با انریکه مورا در حالی منتشر می‌شود که آقای باقری هفته گذشته با انتشار توییتی از رایزنی با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله دیپلمات‌های آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی در خصوص طیفی متنوع از موضوعات از جمله خبر داده بود.

این تحرکات دیپلماتیک از سوی دیگر همزمان با انتشار گزارش‌هایی غیررسمی از گفتگوهای تهران و واشنگتن بر سر توافقی تازه به منظور حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران و همچنین موضوع آزادی زندانیان صورت می‌گیرد.

برخی تحلیل‌گران تایید آزادسازی حدود سه میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در عراق از سوی واشنگتن و همچنین آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در دیگر کشورها را نشانه پیشرفت مذاکرات و حصول توافق‌های اولیه میان تهران و واشنگتن می‌دانند.

در همین راستا، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران از ابتدای سال جاری در صحنه دیپلماسی بسیار فعال عمل کرده و تلاش‌های عمده‌ای در جهت خروج از انزوای بین‌المللی از طریق برقراری روابط نزدیکتر با چین و روسیه، آشتی با همسایگان عرب و همچنین کاهش تنش با کشورهای غربی به خرج داده است.

بنا به این گزارش، اگر ایران در دو راهبرد نخست تقویت روابط با قدرت‌های شرقی و تنش‌زدایی با کشورهای عرب منطقه گام‌های موثری برداشته اما حصول توافق با ایالات متحده به رغم گزارش‌های غیررسمی از پیشرفت مذاکرات میان دو طرف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گفته صنم وکیل، متخصص ایران در مؤسسه سلطنتی روابط بین‌الملل لندن موسوم به «چتم هاوس»،تهران از طریق تعامل دیپلماتیک «بنا دارد که ثابت کند علی‌رغم تحریم‌ها و اعتراض‌های داخلی، همچنان با تقویت روابط بین‌المللی خود در صدد خروج از طوفان است.»

با این حال، تهران و واشنگتن طی روزهای اخیر در واکنش به پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم که گفته می‌شود تحت نظارت و میانجی‌گری عمان در حال انجام است، بسیار محتاطانه عمل کرده‌اند.

دیاکو حسینی، کارشناس و تحلیل‌گر ایرانی معتقد است که تهران و واشنگتن به دنبال دسترسی به «توافقات محدود با هدف کاهش تنش» بر سر «برنامه هسته‌ای ایران و آزادی زندانیان آمریکایی» هستند.

در گزارش فرانس‌پرس آمده است که تهران امیدوار است با برداشتن این گام‌های کوچکِ دیپلماتیک در جهت احیای اقتصاد تضعیف شده خود بر اثر تحریم‌های غرب و بالارفتن نرخ تورم که بر قدرت خرید ۸۵ میلیون شهروند ایرانی تاثیر منفی چشمگیری گذاشته است، حرکت کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: اقدامات ایران در گسترش فعالیت‌ هسته‌ای هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد

رهبران «گروه ۷» از تلاش جمعی برای تثبیت اوضاع همچنین احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند

پیام ایران به واشنگتن: پاسخ به اسرائیل حتمی است اما نه عجولانه و تنش‌زا