تازه‌ترین گام در بهبود روابط دیپلماتیک؛ وزیر خارجه عربستان در تهران با مقامات ایران دیدار کرد

وزیر خارجه عربستان وارد تهران شد
وزیر خارجه عربستان وارد تهران شد Copyright ایسنا
Copyright ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اولین سفر رسمی خود به ایران از زمان قطع روابط دیپلماتیک دو کشور وارد تهران شد.

آگهی

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر یک روزه خود با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. 

امیرعبداللهیان که رئیس جمهوری ایران را در سفر به سه کشور آمریکای لاتین همراهی می‌کرد، روز شنبه به ایران بازگشت. گفته می‌شود آقای فرحان نیز به‌همراه ولیعهد سعودی در سفر پاریس بوده و مستقیما از فرانسه راهی تهران شده است.

بن فرحان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: «امیدواریم همانطور که شاهد بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان بودیم، بتوانیم شاهد افزایش همکاری های دیپلماتیک و بازگشایی سفارت عربستان در ایران در آینده نزدیک باشیم.»

وی افزود: «در دیدارم با جناب آقای رئیسی، سلام خادم حرم شریفین جناب ملک سلمان و ولیعهد بن سلمان را ابلاغ و تمایل ایشان نسبت به دیدار با جناب آقای رئیسی را به اطلاع ایشان خواهم رساند.»

امیرعبداللهیان نیز در این نشست خبری گفت: «خوشحالم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم. در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران،ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد.»

وی افزود: «درخصوص امنیت منطقه ای نیز مذاکرات صورت پذیرفت و مجددا اعلام میکنیم، امنیت منطقه صرفا توسط بازیگران منطقه‌ای تأمین خواهد شد و امنیت صرفا در حوزه نظامی نیست و تمام حوزه های اقتصادی و ... نیز در خصوص امنیت واجد اهمیت هستند.»

از زمان توافقی که در ماه مارس با میانجی‌گری چین در خصوص ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی صورت گرفت، وزرای امور خارجه ایران و عربستان دو بار دیگر در مکان‌های بی‌طرف با یکدیگر دیدار کردند.

اولین نشست در ماه آوریل در پکن برگزار شد که دو طرف رسما برای بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک به توافق رسیدند و پس از آن نشست دیگری در حاشیه نشست بریکس در آفریقای جنوبی در ماه مه میلادی برگزار شد.

هدف از سفر به ایران

رسانه‌های ایران گزارش دادند که آقای بن فرحان به منظور بازگشایی سفارت و کنسولگری عربستان در ایران به تهران سفر کرده است.

ایران دفاتر دیپلماتیک خود در عربستان سعودی – شامل سفارت در ریاض و کنسولگری و نمایندگی سازمان همکاری اسلامی در شهر بندری جده - را در اوایل ماه جاری میلادی بازگشایی کرد.

چند هفته پیش از آن نیز ایران علیرضا عنایتی، دیپلمات ارشد و سفیر سابق در کویت را به عنوان فرستاده جدید این کشور در عربستان سعودی منصوب کرد.

روابط بین ایران عمدتا شیعه و عربستان سعودی با اکثریت سنی از مدت‌ها پیش متشنج بوده است. این پادشاهی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله معترضان به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، روابط خود را با ایران قطع کرد. عربستان سعودی یک روز قبل‌تر از این رویداد، یک روحانی برجسته شیعه به نام شیخ نمر النمر را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرده بود و سبب خشم شیعیان در مناطق مختلف شد.

بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور در پی تلاش‌های دو ساله با میانجیگری کشورهای عراق، عمان و چین برای کمک به احیای روابط تهران-ریاض صورت گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان حاوی چه «پیام‌هایی» برای آمریکاست؟

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟