شب زنده‌داران زودتر می‌میرند نه به این خاطر که دیرتر به رختخواب می‌‌روند

عکس تزیینی است؛ پارتی شبانه در لندن
عکس تزیینی است؛ پارتی شبانه در لندن Copyright Alberto Pezzali/Copyright 2021 The AP. All rights reserved
Copyright Alberto Pezzali/Copyright 2021 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شب‌زنده‌داران زودتر از دیگران می‌میرند. در تحقیقی داده‌های مربوط به ۲۲ هزار و ۹۷۶ دوقلوی بالغ فنلاندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که نشان می‌دهد ۴۲.۹ درصد از این افراد «تا حدودی شب زنده‌دار» و «شب زنده‌دار» بوده‌اند.

آگهی

نتیجه تحقیقی در نشریه کرونوبیولوژی اینترنشنال منتشر شده که نشان می‌دهد چرا افراد شب‌زنده دار زودتر از افراد دیگر می‌میرند. از لحاظ فنی این وضعیت به کرونوتایپ ما مربوط می‌شود، یعنی تمایل ما به خوابیدن یا فعال بودن در زمان‌های خاص را نشان می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌داد که شب زنده‌داران در معرض خطر مرگ و میر بیشتری قرار دارند، چرا که آنها تمایل به رفتارهای پرخطرتر از خود نشان می‌دهند. در این مطالعه، به نظر می‌رسد که مرگ زودهنگام شب زنده‌داران به طور مستقیم به دلیل کرونوتایپ نیست، بلکه آنچه منجر به شب‌بیداری آنها می‌شود دلیل زودتر مردن آنهاست. 

کریستر هابلین، محقق انستیتوی بهداشت حرفه‌ای فنلاند می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که سهم کرونوتایپ در مرگ و میر این افراد کم است یا به طور مستقل اصلا وجود ندارد.»

به گفته هابلین در عوض، «به نظر می‌رسد افزایش خطر مرگ و میر مرتبط با فرد شب زنده دار به طور عمده ناشی از مصرف بیشتر تنباکو و الکل است. این وضعیت با کسانی مقایسه شده است که اصولا صبح زود از خواب بیدار می‌شوند.» به اصطلاح به این افراد «مورنینگ پرسن» گفته می‌شود.

این مطالعه داده‌های ۳۷ سال یعنی از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۸ میلادی و عواملی مانند تحصیلات، شاخص توده بدنی، عادات خواب و همچنین میزان سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هر فرد را مورد بررسی قرار داده است. 

تا سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند که ۸۷۲۸ نفر از این شرکت‌کنندگان مرده‌اند. احتمال مرگ به هر دلیلی در افرادی که خود را «تیپ قطعی شب‌زنده دار» اعلام کرده بودند، ۹ درصد بیشتر از کسانی بود که «تیپ شخصیتی صبح‌بیدار» داشته‌اند. 

در عین حال، شب زنده داران غیرسیگاری که زیاد مشروب نمی‌نوشیدند، «خطر مرگ به هر دلیلی» را هم نداشتند. تیم محققان دریافتند که سیگار کشیدن و نوشیدن الکل (که منجر به بیماری‌ها‌ی مرتبط با الکل و همچنین مسمومیت با الکل می‌شود) عامل این مرگ و میر مازاد است. 

اختلال در خواب می‌تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی زیادی شود و همچنین با اعتیاد به نیکوتین یا الکل مرتبط باشد. 

محققان در مقاله خود عنوان کرده‌اند که یک رابطه متقابل میان «ریوارد سیستم» یا «سامانه پاداش مغز» با سیستم شب‌زنده داری وجود دارد و میزان مصرف الکل و مواد با ترجیح بیدار ماندن تا پاسی از شب ارتباط دارد. 

به این ترتیب این مطالعه می‌گوید احتمال بیشتری هست که شب‌زنده‌داران در سنین پایین‌تر بمیرند. اما در واقع مرگ آنها به دلیل استعمال دخانیات و مشروبات الکلی است نه به این خاطر که دیر به رختخواب می‌‌روند. 

برخلاف مطالعه قبلی، تیم تحقیقاتی جدید هیچ افزایشی در میزان مرگ و میر مرتبط با بیماری قلبی و عروقی پیدا نکرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال مطالعات دقیق‌تر که شامل افراد بیشتری در کشورهای بیشتر می‌شود به روشن‌تر شدن موضوع کمک خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد که نه تنها باید به عادات خواب، بلکه در برخی از انتخاب‌های زندگی که به تغییر در عادات خواب منجر می‌شود هم توجه کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مغز انسان در خواب خاطرات زمان بیداری را بازپخش می‌کند

«آبجوساز خودکار»؛ مرد متهم به رانندگی هنگام مستی به دلیل تولید طبیعی الکل در بدنش تبرئه شد

یافته‌ تازه محققان: تنها ۲ شب کم‌خوابی می‌تواند باعث شود احساس پیری کنید