بلایای آب و هوایی از سال ۱۹۸۰ جان نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر را در اروپا گرفته است

عکس آرشیوی از سیل در ایتالیا
عکس آرشیوی از سیل در ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلایای آب و هوایی متاثر از تغییرات اقلیمی که طی ده‌های گذشته اغلب نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده حدود ۲۰۰ هزار نفر را در اروپا به کشتن داده است.

آگهی

آژانس محیط زیست اروپا با اعلام این مطلب تصریح کرد که بیش از ۱۹۵ هزار نفر از شهروندان اروپایی از سال ۱۹۸۰ تاکنون به دلیل حوادث ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی مانند موج‌‌های کم سابقه گرما یا جاری شدن سیل جان خود را از دست داده‌اند.

این نهاد اروپایی که به تازگی درگاه اطلاع رسانیِ برخط تازه‌ای را حاوی جدید‌ترین داده‌های مرتبط با تاثیر تغییرات اقلیمی در اختیار علاقمندان قرار داده در گزارش خود آورده است: «رویدادهای شدید آب و هوایی و اقلیمی خسارات و زیان‌های اقتصادی زیادی را سبب شده که میزان آن طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۱ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود ۵۶۰ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.»

در این گزارش همچنین ضمن اشاره به حدود ۱۹۵ هزار قربانی بلایای آب و هوایی که در پی حوادث ناشی از آن جان خود را از دست داده‌اند، تصریح شده است که از کل میزان خسارات اقصادی وارده تنها ۱۷۰ میلیارد یورو یا به عبارتی ۳۰ درصد از آن تحت پوشش بیمه قرار داشته‌اند.

آژانس محیط زیست اروپا ماه فوریه سال گذشته میلادی گزارش آماری مشابهی را ارائه کرده بود که در آن به جان باختن ۱۴۲ هزار نفر در اروپا به دلیل بلایای آب و هوایی و به جای ماندن خساراتی بالغ بر ۵۱۰ میلیارد یورو طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ اشاره داشت.

به این میزان ۵۰ میلیارد یورو دیگر در سال ۲۰۲۱ اضافه شده که به خسارات اقتصادی ناشی از سیل در آلمان و بلژیک مربوط می‌شود.

الکساندرا کازمیرچاک، کارشناس منطقه اقتصادی اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای جلوگیری از تلفات بیشتر باید فوراً از مقطع فعلی و صرف نشان دادن واکنش به رویدادهای شدید آب و هوایی... به مرحله آمادگی پیشگیرانه گذر کنیم.»

در فهرست تازه تهیه شده از بلایای آب و هوایی تاثیر گذار، موج‌های گرما بیش از ۸۱ درصد تلفات و ۱۵ درصد خسارت مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

موج‌های متعدد گرما در تابستان سال گذشته میلادی که در نوع خود کم‌سابقه به شمار می‌رفت شمار مرگ و میر ناشی از تغییرات اقلیمی را در سراسر اروپا بیش از حد معمول افزایش داد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنفرانس آب و هوایی «کوپ۲۷» تحت الشعاع محدودیت‌های آزادی بیان در مصر

وضعیت اضطراری آب و هوایی؛ گوترش کشورهای ثروتمند را به اقدام فوری فرا خواند

هشدار سازمان ملل: برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی افزایش دمای زمین باید به ۱.۵ درجه محدود شود