مؤسسه صلح استکهلم: چین با سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است

عکس تزئینی از تسلیحات چین
عکس تزئینی از تسلیحات چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از کارشناسان اعلام کردند که زرادخانه‌های هسته‌ای چند کشور، به‌ویژه چین در سال گذشته میلادی گسترش یافته است و سایر قدرت‌های اتمی هم با افزایش تنش‌های جهانی به مدرن‌سازی زرادخانه‌های خود ادامه دادند.

آگهی

دن اسمیت، مدیر «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» (سیپری) به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به پایان دوره طولانی کاهش تعداد سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان نزدیک شده‌ایم یا شاید هم اکنون به پایان آن رسیده‌ایم.»

بنا به گزارش مؤسسه صلح استکهلم، بریتانیا، چین، فرانسه، هند، اسرائیل، کره شمالی، پاکستان، روسیه و آمریکا در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی رقمی برابر با ۱۲ هزار و ۵۱۲ کلاهک‌ هسته‌ای داشتند که این رقم نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. این ۹ قدرت هسته‌ای در ابتدای سال ۲۰۲۲ رقمی برابر با ۱۲ هزار و ۷۱۰ کلاهک هسته‌ای داشتند.

از این تعداد، ۹ هزار و ۵۷۶ کلاهک هسته‌ای جزء «ذخایر نظامی برای استفاده بالقوه» هستند که ۸۶ کلاهک هسته‌ای بیشتر از سال گذشته میلادی است.

مؤسسه صلح استکهلم در گزارش خود میان ذخایر موجود برای استفاده کشورها و کل موجودی آن‌ها که شامل انبارهای قدیمی‌تر می‌شود و قرار است برچیده شوند، تفاوت قائل شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اسمیت در گزارش خود از افزایش شمار کلاهک‌های هسته‌ای ذخیره شده که قابل استفاده هستند، خبر داد.

آمار ارائه شده از میزان کلاهک‌های هسته‌ای با آمار دهه ۱۹۸۰ که رقمی برابر با ۷۰ هزار کلاهک هسته‌ای بود، فاصله بسیار زیادی دارد.

عمده میزان این افزایش مربوط به چین است که ذخایر خود را از ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای به ۴۱۰ کلاهک هسته‌ای افزایش داد.

هند، پاکستان و کره شمالی هم ذخایر خود را افزایش دادند و روسیه به میزان کمتری میزان ذخایر خود را از ۴ هزار و ۴۷۷ کلاهک هسته‌ای به ۴ هزار و ۴۸۹ کلاهک هسته‌ای رساند. این در حالی بود که دیگر قدرت‌های هسته‌ای میزان زرادخانه خود را حفظ کردند.

روسیه و آمریکا مشترکا حدود ‌۹۰ درصد کل سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

اسمیت بر این نظر است که روند کاهش شمار کلاهک‌های هسته‌ای در سراسر جهان که از بیش از ۳۰ سال گذشته رو به کاهش بوده است، به پایان خود نزدیک می‌شود.

جایگاه کنونی چین

پژوهشگران مؤسسه صلح استکهلم همچنین بر این نظرند که تلاش‌های دیپلماتیک برای کنترل تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین با شکست مواجه شده است. به عنوان مثال، آمریکا در پی جنگ اوکراین گفتگوهای خود را با روسیه برای رسیدن به «ثبات استراتژیک» به حالت تعلیق درآورد.

مسکو هم در ماه فوریه از تعلیق مشارکت در پیمان «استارت نو» در سال ۲۰۱۰ که هدفش محدود کردن تسلیحات هسته‌ای دو‌جانبه میان روسیه و آمریکا است، خبر داد.

بنا به اعلام مؤسسه صلح استکهلم، این پیمان، آخرین توافق باقی‌مانده برای کنترل تسلیحات هسته‌ای است که توان هسته‌ای استراتژیک روسیه و آمریکا را محدود می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به گفته اسمیت، افزایش ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای را نمی‌توان با جنگ اوکراین توضیح داد، زیرا زمان زیادی برای ساخت کلاهک‌های جدید نیاز است و بخش عمده‌ای از این افزایش مربوط به کشورهایی است که به صورت مستقیم در این جنگ حضور ندارند.

چین با توجه به رشد اقتصادی‌اش، در همه بخش‌های ارتش خود سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. اسمیت گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است که چین به عنوان یک قدرت جهانی در حال پیشرفت است، این واقعیت زمان ما است.»

گمان می‌رود که کشور چین به عنوان سومین قدرت بزرگ هسته‌ای جهان، تعداد کلاهک‌های خود را از ۳۵۰ عدد در ژانویه ۲۰۲۲ به ۴۱۰ عدد در ژانویه سال جاری میلادی افزایش داده باشد. همچنین انتظار می‌رود که زرادخانه چین کماکان به رشد خود ادامه دهد اما بنا به پیش‌بینی «سیپری»، از زرادخانه‌های ایالات متحده آمریکا و روسیه پیشی نخواهند گرفت.

در گزارش اندیشکده سیپری آمده است که چین هیچگاه میزان درست زرادخانه هسته‌ای خود را اعلام نکرده است و بسیاری از ارزیابی‌های این موسسه بر اساس داده‌های وزارت دفاع ایالات متحده متکی است. پیش‌تر برخی تصاویر ماهواره‌ای سال ۲۰۲۱ نشان داده بود که چین ساخت صدها سیلو موشکی جدید را در شمال قلمرو خود آغاز کرده است.

آگهی

افزایش تهدیدات هسته‌ای: پیشروی به یکی از خطرناک ترین دوره‌های تاریخ بشر

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن گفتگوهای دوجانبه ثبات راهبری خود با مسکو را به حالت تعلیق درآورد و کرملین هم اعلام کرد که مشارکت خود در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای را به حالت تعلیق در آورده است.

در همین حال، دولت روسیه از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به طور فزاینده‌ای از خطر جنگ هسته‌ای صحبت کرده است.

پوتین گفته است که توان بازدارندگی اتمی روسیه را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

از آن زمان، تسلیح ارتش اوکراین توسط ناتو، جریان دائمی تهدیدات هسته‌ای را از سوی چهره‌های نزدیک به کرملین برانگیخته است.

دن اسمیت مدیر اندیشکده سیپری، می‌گوید: «ما در حال پیشروی به یکی از خطرناک ترین دوره‌های تاریخ بشر هستیم. ضروری است که دولت‌های جهان راه‌های همکاری برای آرام کردن تنش‌های ژئوپلیتیکی، کند کردن مسابقات تسلیحاتی و مقابله با پیامدهای خرابی محیط‌زیست و افزایش گرسنگی جهان پیدا کنند.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ولادیمیر پوتین: روسیه در ماه ژوئیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد

لایحه برنامه‌ریزی نظامی فرانسه با اولویت بازدارندگی هسته‌ای به پارلمان ارائه شد

پنتاگون: چین زرادخانه هسته‌ای خود را سریعتر از پیش‌بینی‌ها گسترش می‌دهد