لایحه برنامه‌ریزی نظامی فرانسه با اولویت بازدارندگی هسته‌ای به پارلمان ارائه شد

هواپیماهای رافال فرانسه بر فراز طاق نصرت در شانزه لیزه
هواپیماهای رافال فرانسه بر فراز طاق نصرت در شانزه لیزه Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لایحه برنامه ریزی نظامی فرانسه (۲۰۲۴-۲۰۳۰) ، با اعلام رقم بودجه‌ای ۴۱۳ میلیارد یورو به عنوان رقمی تاریخی، ۴۰ درصد بیشتر از آخرین قانون تصویبی در سال ۲۰۱۹ در مجلس این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آگهی

متن این لایحه(LPM) که آخرین قانون آن مربوط به دوره‌ی هفت‌ساله‌ی (۲۰۱۹-۲۰۲۵) بود، در روز دوشنبه ۲۲ ماه مه درمجلس ملی این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه با اعلام این بودجه طی هفت‌سال آینده آن را برای پاسخ به تهدیدهای فعلی لازم دانست.

این وزارت‌خانه این بودجه‌ی استثنایی را فارغ از میزان آن این گونه توجیه کرد که «ما باید برای یک مبارزه بزرگ با شدت بالا آماده شویم.»

بازدارندگی هسته ای، اولویت فرانسه در برنامه ریزی نظامی

در شرایط بازگشت جنگ در اروپا و افزایش تنش‌های بین‌المللی، دولت قصد دارد تا بر نوسازی ابزارهای بازدارندگی هسته‌ای و وفاداری بهتر نیروهایش تمرکز کند. بازدارندگی هسته‌ای به دلیل مدرن‌سازی و خرید زیردریایی‌های نسل سوم با قابلیت حمل موشک‌های بالستیک و موشک‌های ام۵۱ (M51) و دیگر ابزارها به تنهایی ۱۳ درصد اعتبار را مصرف می‌کند.

تجهیزات نظامی جدید پاسخی به نقاط ضعف در جنگ اوکراین

قرار است تا نقاط ضعفی که از درگیری در اوکراین آشکار شده است، با افزایش ذخایر مهمات یا تجهیزات دفاعی زمین به هوا برطرف شود.

  • بر طبق این لایحه نظامی، ۱۰۹ کامیون از نوع سزار، مجهز به سیستم توپخانه با برد ۸۰ کیلومتر تا سال ۲۰۳۰ به کار گرفته‌ می‌شود،
  •  بیش از ۳۰۰۰ پهپاد برای ارتش نیروی زمینی به همراه تجهیزات جدید برای نیروی دریایی مدنظر است. پهپادهایی که برای کنترل بستر دریاها و مبارزه با مین‌ها به صورت کاملا تجدید شده در اختیار قرار خواهد گرفت. در این‌باره ۵ میلیارد یورو اعتبار پیش بینی شده است. 
  • در صنعت هوایی نیز نوسازی هواپیماهای رافال و همچنین میراژهای مدرن برنامه ریزی شده است. با این حال از نظر تعداد به‌کارگیری هواپیماهای کاهشی ۳۰ درصدی پیش‌بینی می‌شود.

ایجاد بیش از ۶۰۰۰ شغل برای مبارزه با تهدیدات ترکیبی

از دیگر محورهای اصلی این متن پیشنهادی، مبارزه با «تهدیدات ترکیبی» با آموزش ارتش در مشاغل جدید در حوزه امنیت سایبری است. هدف اشتغال ۲۷۵ هزار سرباز و غیرنظامی است.

  • یک برنامه بازآموزی داخلی برای تربیت «مبارزان سایبری» با ایجاد بیش از « ۶۳۰۰ کار معادل تمام‌وقت» در این متن ذکر شده‌است.
  • قلمروهای فرادریایی فرانسه نیز با افزایش ۱۳ میلیاردی بودجه، به استقرار ۱۰۰ نیروی نظامی بیشتر در منطقه مایوت، دوربین‌های دوچشمی دید در شب و افزایش حمل و نقل هلیکوپتری برای رسیدن سریعتر به سواحل اقدام خواهد کرد.
  • از انجایی که ۸۰ درصد همسران نظامیان نیز به کار مشغول هستند، تمهیداتی برای بهبود شرایط زندگی آن‌ها همچون (مسکن، مراقبت از کودکان، خوراک...) در نظر گرفته‌شده است.

بحث‌ها پیرامون افزایش ۱۳ میلیارد یورویی بودجه

در حالیکه قوه مجریه خواهان تصویب این لایحه و افزایش ۴۰درصدی بودجه آن به وسیله‌ی مجلس تا اواسط ماه ژوئیه است، اما مخالفت‌هایی در این‌باره وجود دارد. این لایحه به مدت دو هفته در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تصویب این لایحه در شرایط بین المللی ضعیف به دلیل جنگ اوکراین و دو ماه پس از ضعف دولت به دلیل اصلاحات بازنشستگی برای دولت بسیار اهمیت دارد.

این بودجه باید در سال‌های آینده در مراحل متوالی به سمت بالا بازنگری شود تا به ۲٪ تولید ناخالص داخلی فرانسه (تولید ناخالص داخلی) برسد. زرادخانه فرانسه با موجودی حدود ۳۰۰ سلاح، بسیار عقب‌تر از روسیه یا ایالات متحده اما برای مثال بسیار جلوتر از بریتانیا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مؤسسه صلح استکهلم: چین با سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است

پلیس فرانسه در بازرسی از ملک آلن دلون ۷۲ قبضه سلاح گرم و بیش از ۳ هزار گلوله کشف کرد

ویدئو؛ بیست و نهمین دوره رویداد اعتراضی «هرم کفش» در پاریس برگزار شد