تحقیقات ضدفساد پلیس اسکاتلند؛ نیکلا استورجن ساعتی پس از بازداشت آزاد شد

نیکولا استورجن وزیر اول سابق اسکاتلند
نیکولا استورجن وزیر اول سابق اسکاتلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس اسکاتلند در حال بررسی ادعاها مبنی بر سوء استفاده نیکولا استورجن از بودجه حزب خود در دوران تصدی مقام وزیر اول این کشور است.

آگهی

در جریان تحقیقات پلیس درباره فساد در حزب ملی اسکاتلند (SNP)، نیکولا استورجن وزیر اول سابق این کشور روز یکشنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) برای چند ساعت بازداشت شد.

این مقام ارشد پیشین اسکاتلند هفت ساعت پس از دستگیری آزاد شد و پلیس گفته اتهامی را به وی تفهیم نکرده است. خانم استورجن این دستگیری را «شوکه‌کننده و عمیقا ناراحت‌کننده» عنوان کرده و گفته «هیچگونه خطایی مرتکب نشده است».

دستگیری نیکولا استورجن ۵۲ ساله که در فوریه امسال از رهبری این حزب و همینطور دولت اسکاتلند کنار رفته بود به فاصله چند هفته از بازداشت همسرش، پیتر مورل، مدیر اجرایی سابق حزب صورت می‌گیرد.

پیشتر و در پی بازداشت آقای مورل، پلیس خانه این زوج را به طور کامل تفتیش کرده بود.

تصور می‌شود که تحقیقات بر روی استفاده از پول حزب برای اهداف نامناسب و عدم شفافیت در نحوه خرج کردن آن در دوران تصدی خانم استورجن متمرکز باشد.

مدت‌هاست که در محافل سیاسی اسکاتلند پرسش‌هایی در مورد استفاده از بیش از ۶۰۰ هزار یورو اهدا شده توسط مردم برای تأمین بودجه دومین کارزار استقلال اسکاتلند مطرح شده است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که کمتر از ۱۰۰ هزار یورو از این کمک مالی باقی مانده است، بدون اینکه نشانی از نحوه خرج شدن مابقی این پول وجود داشته باشد.

پس از دستگیری پیتر مورل، پلیس یک خودروی ون کمپر به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار یورو را که در خانه مادر ۹۲ ساله او پارک شده بود، توقیف کرد.

حمزه یوسف، وزیر اول فعلی اسکاتلند از حزب ملی این کشور، تأیید کرده است که این وسیله نقلیه با پول حزب خریداری شده و او تنها پس از انتخاب شدن به عنوان رهبر حزب از این موضوع آگاه شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

کالین بیتی، خزانه‌دار حزب، پیشتر در ماه آوریل پس از بازجویی توسط پلیس از سمت خود کناره‌گیری کرده بود. حسابرس‌های حزب نیزدر پایان سال گذشته از مقام خود استعفا داده بودند.

نیکلا استورجن در زمان استعفای ناگهانی‌اش در بهار امسال، در اسکاتلند و همچنین سراسر بریتانیا یک چهره محبوب به حساب می‌آمد. در آن زمان او گفته بود که تصمیم کناره‌گیری اش از قدرت، ربطی به فشارهای سیاسی روی حزب ندارد و از مدتها پیش چنین تصمیمی گرفته است.

او بارها این موضوع را رد کرده است که استعفای او ارتباطی با تحقیقات فزاینده پلیس، که پیشرفت آن در آن زمان به طور عمومی شناخته نشده بود، داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیکلا استورجن پردوام‌ترین وزیر اول اسکاتلند از مقامش کناره گیری کرد

مخالفت جانسون با همه‌پرسی استقلال اسکاتلند؛ استورجن: برکسیت خواست اکثریت نیست

نیکلا استورجن: پارلمان اسکاتلند می تواند برکسیت را وتو کند