نیکلا استورجن پردوام‌ترین وزیر اول اسکاتلند از مقامش کناره گیری کرد

استورجن
استورجن Copyright Jane Barlow/PA
Copyright Jane Barlow/PA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند، محبوبترین حزب در این منطقه بریتانیا، پس از هشت سال وزیر اولی از کار خود استعفا داد اما قول داد در دنیای سیاست بماند.

آگهی

نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند پس از هشت سال از سمت خود استعفا کرد. خانم استورجن همزمان اعلام کرد دیگر رهبر «حزب ملی اسکاتلند» هم نخواهد بود. 

متنفذترین سیاستمدار اسکاتلند به حامیان خود قول داد از دنیای سیاست کنار نرود و دست کم تا برگزاری انتخابات بعدی همچنان در پارلمان بماند.  استورجن ۵۲ ساله از سال ۱۹۹۹ میلادی وارد پارلمان اسکاتلند شده است.

این سیاستمدار پردوام ترین وزیر اول تاریخ اسکاتلند است. 

او بیش از هشت سال در این مقام بود و اولین بار در نوامبر سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید. در واقع، نیکلا استورجن در زمان همه پرسی استقلال اسکاتلند، یکی از حساسترین برهه های تاریخ این کشور جانشین الکس ساموند شد. 

در حالی که حامیان استورجن و اعضای حزب ملی اسکاتلند امید زیادی به پیروزی در همه پرسی استقلال و جدایی از بریتانیا داشتند اما رای اکثریت چیز دیگری بود و اسکاتلند همچنان بخشی از جزیره بریتانیا باقی ماند. اما نیکلا استورجن در تمام این سالها حامی پروپاقرص جدایی اسکاتلند باقی ماند و تمام تلاشش را برای برگزاری همه پرسی دوم خصوصا پس از نهایی شدن برکسیت بکار گرفت. 

نیکلا استورجن، چهارشنبه به رسانه ها گفت که تصمیم کناره گیری اش از قدرت، ربطی به فشارهای سیاسی روی حزبش ندارد و از مدتها پیش چنین تصمیمی گرفته است. 

استورجن نه تنها پردوام ترین وزیر اول اسکاتلند، بلکه تنها زن تاریخ اسکاتلند در این مقام نیز است.

وی همواره یکی از مهم ترین حامیان استقلال کشورش از بریتانیا بوده است. او در گفتگوی رسانه ای چهارشنبه تاکید کرد که مساله همه پرسی دوم را به مراحل نهایی رسانده و امیدوار است که «جانشینش، کشور را به سوی استقلال سوق دهد.» 

نظرسنجی‌ها نشان می دهند که برخلاف همه پرسی سال ۲۰۱۴، اکثریت شهروندان اسکاتلندی خواهان استقلال و پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. ۶۰ درصد از اسکاتلندی ها برخلاف اکثر شهروندان انگلستان، در زمان همه پرسی برکسیت به تاریخ ژوئن ۲۰۱۶، به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. 

نارضایتی اسکاتلندی‌ها با خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا و لمس بحران های اقتصادی پس از آن افزایش یافته است. حزب ملی اسکاتلند قصد داشت در ماه مارس سال جاری میلادی همه پرسی دوم استقلال را برگزارکند که حال با کناره گیری استورجن از قدرت برگزاری چنین همه پرسی بعید به نظر می رسد. ضمن اینکه لندن بارها مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی دوم ابرازکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحقیقات ضدفساد پلیس اسکاتلند؛ نیکلا استورجن ساعتی پس از بازداشت آزاد شد

ملاقات دیوید کامرون با نیکلا استورجن در اسکاتلند

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد