۳۷ اتهام علیه نامزد ریاست جمهوری آمریکا؛ چه سرنوشتی برای دونالد ترامپ رقم می‌خورد؟

انعکاس گسترده اخبار دونالد ترامپ در مطبوعات آمریکا
انعکاس گسترده اخبار دونالد ترامپ در مطبوعات آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که به نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه در املاک خصوصی خود در فلوریدا پس از خروجش از کاخ سفید و کارشکنی در اجرای عدالت متهم شده، قرار است روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال حاضر شود.

آگهی

صدور کیفرخواست برای آقای ترامپ، چه پیامدهای حقوقی و سیاسی برای او خواهد داشت و چه سرنوشتی برای او و کارزار انتخاباتی‌اش رقم خواهد زد؟

اتفاق نخست

آقای ترامپ روز پنج‌شنبه با تأکید بر بی‌گناهی خود، گفت که روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال در میامی حاضر خواهد شد.

دادستان‌های آمریکا در کیفرخواستی که روز جمعه منتشر شد، آقای ترامپ را متهم کردند که او با اقدام خود در نگهداری اسناد محرمانه در اماکنی غیرمجاز، برخی از حساس‌ترین اسرار امنیتی کشور را به خطر انداخته است. او در این پرونده قضایی با ۳۷ فقره اتهام روبرو است. البته دستیار شخصی پیشین آقای ترامپ هم در این پرونده قضایی با اتهام‌هایی مواجه است.

پس از حضور آقای ترامپ در دادگاه، دادستان‌ها شروع به تحویل مدارک به وکلای او خواهند کرد. این مدارک می‌تواند شامل سال‌ها مکاتبه میان وکلای آقای ترامپ، دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا و دادستان‌های فدرال باشد.

پیش‌بینی می‌شود که وکلای آقای ترامپ به دلایل مختلفی از جمله ادعای او مبنی بر اینکه اسناد محرمانه را پیش از تحویل گرفتن آن‌ها از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است، درخواستی را برای رد این کیفرخواست ارائه کنند. آن‌ها همچنین احتمالاً استدلال خواهند کرد که این پرونده باید به دلیل رفتار نادرست دادستان‌ها، از جمله نقض حریم خصوصی موکل و وکلا مورد بررسی قرار گیرد.

چنین درخواست‌هایی از سوی وکلا به ندرت مورد قبول واقع می‌شوند، زیرا متهمان با بار سنگینی مواجه هستند که قاضی را متقاعد می‌کند که پرونده‌شان آن‌قدر ناقص است که حتی نمی‌تواند در اختیار هیئت منصفه قرار گیرد.

این پرونده قضایی چه تأثیری بر کارزار انتخاباتی آقای ترامپ خواهد داشت؟

به گزارش «ای‌بی‌سی»، اتهام‌های نسبت داده شده به آقای ترامپ شامل نقض «قانون جاسوسی»، کارشکنی در اجرای عدالت، اظهارات نادرست به بازرسان و توطئه می‌شود.

در صورت محکومیت آقای ترامپ، هیچ‌یک از این موارد به طور خودکار مانع کارزار انتخاباتی یا روی کار آمدن او نمی‌شود.

در حال حاضر مشخص نیست که این پرونده قضایی چه تأثیری بر جایگاه آقای ترامپ نزد رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خواهد داشت. شمار هواداران آقای ترامپ پس از اینکه در ماه آوریل در یک پرونده قضایی دیگر در نیویورک متهم شد، افزایش یافت و او اینک در میان کاندیداهای جمهوری‌خواهان پیشتاز است.

آقای ترامپ تاکنون از پرونده‌ها و تحقیقات قضایی که با آن‌ها روبرو بوده است به عنوان ابزاری برای جمع‌آوری کمک مالی استفاده کرده است. او به حامیانش گفته است که مورد حمله قرار گرفته و به کمک آن‌ها نیاز دارد.

ستاد انتخاباتی ترامپ در ماه آوریل اعلام کرد که پس از متهم شدن او در نیویورک، کمک‌های مالی به این ستاد انتخاباتی افزایش یافته است.

این پرونده چه زمانی به دادگاه می‌رود؟

هر محاکمه احتمالی ممکن است چند ماه دیگر برگزار شود.

آقای ترامپ که انجام هرگونه تخلفی را رد می‌کند، تشکیل این پرونده قضایی را با اهداف سیاسی عنوان کرده است.

محاکمه هر متهمی در آمریکا می‌تواند ۱۰۰ روز زمان ببرد اما این اتفاق در پرونده‌های پیچیده به ندرت اتفاق می‌افتد. طرفین احتمالاً با تمدید مهلت‌ها موافقت خواهند کرد زیرا بحث در مورد شاهدان و مدارک زمان‌بر خواهد بود.

آیا ترامپ شهادت خواهد داد؟

شهادت ترامپ در دادگاه به خواست او بستگی دارد. متهمان جرائم جنایی ملزم به دادن شهادت در دادگاه نیستند و به ندرت این کار را انجام می‌دهند، زیرا قرار گرفتن در برابر سوال‌های دادستان خطرناک است.

آقای ترامپ پیشتر هم در دادگاهی که در ارتباط با شکایت «ای جین کارول» از او به دلیل آزار جنسی در سال ۱۹۹۶ تشکیل شده بود، شهادت نداد.

در صورتی‌که ترامپ در انتخابات پیروز شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، بعید است که پیگرد قضایی او ادامه یابد.

وزارت دادگستری آمریکا بخشی از قوه مجریه است و روسای جمهور بالاترین مجریان قانون فدرال در این کشور هستند. دادستان‌های فدرال عموماً بر اساس خواسته‌ آن‌ها عمل می‌کنند.

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دادگستری آمریکا بر اساس سیاستی که چندین دهه به آن پای‌بند بوده است، رئیس جمهور فعلی این کشور را تحت پیگرد قضایی قرار نمی‌دهد. البته این وزارتخانه در «شرایط فوق‌العاده» می‌تواند با تأیید دادستان کل آمریکا از این سیاست پیروی نکند.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا که در حال حاضر تحت ریاست جمهوری جو بایدن خدمت می‌کند، می‌تواند این سیاست را نادیده بگیرد و این پرونده را به پیش ببرد، اما ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات آینده می‌تواند او را برکنار و تا پیش از تعیین جانشینش که باید به تایید سنا برسد، یک دادستان موقت تعیین کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشهورترین عکس بازداشت یک رئیس جمهور؛ خشمی مقطعی یا برگ برنده ترامپ در انتخابات آمریکا؟

کیفرخواست جدید علیه ترامپ؛ چرا طرفداران رئيس جمهوری سابق آمریکا همه چیز را «توطئه» می‌دانند؟

دونالد ترامپ در پرونده آزار جنسی به پرداخت ۵ میلیون دلار غرامت محکوم شد