مقام عالی رتبه تشکیلات خودگردان فلسطینی: سیاست مسالمت‌جویانه باعث کاهش محبوبیت جنبش فتح شده

العالول
العالول Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمود العالول، سیاستمدار متنفذ و معاون تشکیلات خودگردان فلسطینی می گوید سیاست مسالمت جویانه این جنبش با اسرائیل و عدم تعهد و اجرای وعده‌ها باعث کاهش محبوبیت این گروه فلسطینی شده است.

آگهی

محمود العالول معاون جنبش فتح، گروهی که کنترل سرزمین‌های خودگردان فلسطینی را برعهده دارد در یک سخنرانی در روز چهارشنبه گفت که محبوبیت جنبش فتح در میان توده‌های فلسطینی کاهش یافته است.

آقای العالول در ۷۲ سالگی مهم‌ترین بخت جانشینی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است. وی که در رام الله، مقر دولت خودگردان سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد که «جنبش فتح راه‌های مسالمت آمیزی در پیش گرفت و به مردم وعده‌هایی داد که نتوانست به آنها عمل کند.»

این سیاستمدار متنفذ فلسطینی گفت که «وعده های توخالی عامل اصلی کاهش محبوبیت فتح در سرزمین‌های فلسطینی» است.

محمود العالول در این سخنرانی هرگونه جانشینی خود در مقام ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را رد و تصریح کرد که جنبش فتح به دنبال رهبری از نسل جوان فلسطینیان است.

سخنان آقای العالول درباره کاهش محبوبیت فتح در حالیست که این جنبش در طول شش دهه اخیر نزد چندین نسل از فلسطینیان مهم‌ترین بازوی تشکیل کشور مستقل فلسطینی و پایان اشغال اسرائیل است.

هرچند اولین بار است که یک سیاستمدار عالی رتبه تشکیلات خودگردان به کاهش محبوبیت فتح اشاره می کند، اما این موضوع تازه‌ای نیست.

در سال ۲۰۲۱ درحالی که قرار بود در سرزمین‌های فلسطینی انتخابات برای جانشینی محمود عباس برگزار شود برخی از نظرسنجی‌ها نشان می داد که گروه حماس که کنترل نوار غزه را برعهده دارد، می‌تواند فتح را در انتخابات شکست دهد.

این انتخابات نهایتا به دلیل عدم صدور مجوز اسرائیلی‌ها برای شرکت ساکنان بیت المقدس شرقی در انتخابات لغو شد.

تازه‌ترین نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات فلسطینی‌ها انجام شده نشان می‌دهد که اگر انتخابات پارلمانی برگزار شود فتح تنها ۳۵ درصد از آرای مردم را بدست می‌آورد.

این در حالی است که در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۶، ۸۹ درصد از فلسطینی‌ها به یاسر عرفات، رهبر کاریزماتیک و بنیانگذار جنبش فتح رای دادند.

یاسر عرفات که جنبش فتح را در سال ۱۹۵۹ تشکیل داده بود پس از رای گیری سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار ریاست سرزمین‌های خودگردان فلسطینی را برعهده گرفت. فتح مهم‌ترین جنبش مقاومت و مبارزه علیه اشغال اسرائیل پس از جنگ اعراب و اسرائیل است. 

نزدیک به سه میلیون فلسطینی در محدوده تشکیلات خودگردان زندگی می کنند که البته با شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیلی‌ها بسیاری از مناطق آن از کنترل و مالکیت فلسطینی‌ها خارج شده است. بیش از ۴۹۰ هزار اسرائیلی در این شهرک‌ها ساکنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اظهارات محمود عباس درباره هولوکاست؛ پلیس آلمان تحقیقات را آغاز کرد

«منزجرکننده» و «فضاحت اخلاقی»؛ واکنش تند آلمان و اسرائیل به سخنان عباس درباره هولوکاست

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد