کاپیتان تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران: صعود به فینال شیرین ترین حس بود

اعظم سنایی
اعظم سنایی Copyright حدیث عباسی
Copyright حدیث عباسی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعظم سنایی، کمک مربی و کاپیتان و یکی از مهمترین بازیکنان تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران، می‌گوید امیدوار است نایب قهرمانی تیم ملی در مسابقات هاکی روی یخ قهرمانی آسیا «الهام بخش دختران جوان ایرانی» باشد.

آگهی

اعظم سنایی کاپیتان و کمک مربی چپ دست هاکی روی یخ زنان ایران که یکی از مهم ترین عوامل نایب قهرمانی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا در ماه مه بود، در گفتگو با شبکه خبری الجزیره تاکید کرد که «هیچ یک از بازیکنان تیم ملی انتظار چنین نتیجه ای را نداشت.»

تیم ملی هاکی روی یخ ایران در ماه مه گذشته به بانکوک، پایتخت تایلند، سفر کرد تا برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه شرکت کند.

زنان ایران تورنمنت را با چندین شگفتی آغاز کردند.

در اولین حضور، در مرحله مقدماتی هند را ۱۷ بر یک شکست دادند و پس از آن، کویت و قرقیزستان را به ترتیب با نتایج عجیب ۲۰-۰ و ۲۶-۰ در هم کوبیدند تا از مرحله مقدماتی با اقتدار صعودکنند.

در مرحله یک چهارم پایانی، زنان ایرانی امارات را ۱۴ بر صفر از پیش روی برداشتند و در مرحله نیمه نهایی سنگاپور، یکی از تیم های قدرتمند آسیا را ۳بر ۰ مغلوب کردند.

شگفتی ها نهایتا با قهرمانی کامل نشد و تیم ملی زنان ۳ بر یک در دیدار پایانی از تایلند شکست خورد.

مدال نقره آسیایی آنهم در اولین دوره حضور در این بازیها نشان از شایستگی زنان ایرانی تیم ملی هاکی دارد.

اعظم سنایی به شبکه خبری الجزیره می گوید: « این اولین تجربه رسمی ما در مسابقات قهرمانی هاکی روی یخ آسیا بود. همه رقبای ما در هاکی روی یخ تجربه بسیار بیشتری نسبت به ما داشتند، بنابراین حتی رسیدن به مسابقات گام بزرگی بود. شیرین ترین حس و غرور آفرین ترین لحظه رسیدن به فینال و کسب مقام دوم بود.»

فاطمه اسماعیلی، هم تیمی سنایی، بهترین گلزن این مسابقات با ۱۷ گل، به تلویزیون دولتی ایران گفت که تماشاگران تایلندی مهم ترین عامل برد این کشور در فینال مسابقات بودند. اسماعیلی می گوید:‌«ما در ابتدای بازی فینال واقعا شوکه شدیم زیرا هرگز در چنین فضایی بازی نکرده بودیم.»

برای اعظم سنایی، رویای بازی در فینال قهرمانی آسیا از کودکی، زمانی آغاز شد که برای اولین بار کفشهای رولر اسکیت  را به پا کرد.

سنایی از سن ۱۴ سالگی با دنیای هاکی روی یخ آشنا شد، ورزشی که در ایران کاملا ناشناخته است. اصولا هاکی و هاکی روی یخ در ایران محبوبیتی ندارد.

هاکی روی یخ زنان با افتتاح باشگاه ایران مال در سال ۲۰۱۹ دچار تحول شد.

سنایی به الجزیره می گوید «از همان اولین روزهای تاسیس این باشگاه تمرین هایش را آغاز کرد.»

با این حال با شروع همه گیری کووید بسیاری از رقابت ها از جمله هاکی روی یخ ماه ها تعطیل شد.

اعظم سنایی می گوید در تمامی این سالها بودن دریافت کمترین حقوق و یا بودجه ای با هم تیمی هایش تلاش کرده اند تا به ورزشکاران حرفه ای بدل شوند.

او می گویند حتی هزینه سفر به بانکوک را هم بازیکنان پرداخت کرده اند.

سیمون چادویک، استاد ورزش و اقتصاد ژئوپلیتیک در مدرسه بازرگانی «اسکیما» در فرانسه، به الجزیره گفت: «این یک دستاورد باورنکردنی برای تیم ملی هاکی روی یخ ایران است. آنها چشمگیر عمل کردند. می توان گفت که چنین موفقیتی در تاریخ بی سابقه است.»‌

نقطه عطف دیگر این مسابقات این بود که برای اولین بار تلویزیون دولتی ایران به دلیل پوشش زنان، این مسابقات را بصورت زنده پخش کرد. در حالی که همچنان حضور زنان در استادیوم های فوتبال ممنوع است.

آگهی

سنایی به الجزیره گفت: « گام بزرگی بود که بازی‌های ما به صورت زنده از تلویزیون پخش شود. این واقعا معانی زیادی دارد. امیدواریم این روند ادامه دار باشد و تاثیر مثبتی در این ورزش داشته باشد.»

سیمون چادویک می گوید این عملکرد فوق العاده تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران باید باعث شود تا دولت کمک های بیشتری برای رشد ورزش به زنان بکند.

چادویک به الجزیره گفت: « فرصتی برای دولت ایران به وجود آمده است. آنها می توانند از موفقیت هاکی روی یخ به عنوان ابزاری برای ترویج ورزش زنان استفاده کند.»

اعظم سنایی در گفتگو با الجزیره تاکید می کند که لحظه به لحظه زندگی اش متاثر از هاکی روی یخ است و در هیجان اتفاقات آینده تیم ملی هاکی روی یخ زنان است.

او به الجزیره می گوید: «مشتاقانه منتظر مسابقات بعدی هستیم. معتقدیم که می توانیم در آینده به اوج برسیم. حتی یکسال دیگر. هر اتفاقی بیفتد ما امیدمان را از دست نمی دهیم زیرا ایمان داریم که به بهترین مکان می رسیم.»‌

آگهی

اعظم سنایی امیدوار است که موفقیت آنها الهام بخش زنان و دختران جوان ایران در برداشتن چوب هاکی و یا ورزش های دیگر باشد.

سنایی می گوید:‌ « دستاورد امروز ما می تواند به همه زنان کمک کند تا بدانند که هیچ چیزی نمی تواند مانع موفقیت آنها شود. اگر تلاش کنند به هر جایی که بخواهند می رسند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی بازداشت شده و تاثیری که بر ورزش زنان داشت

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است