آثار هنری معاصر زنان ایرانی در موزه لس‌آنجلس؛ «ما همه مسافران یک قایق هستیم»

اثر نیوشا توکلیان در موزه هنر لس‌آنجلس
اثر نیوشا توکلیان در موزه هنر لس‌آنجلس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

موزه هنر لس‌آنجلس درهای نمایشگاهی از آثار هنرمندان زن اهل خاورمیانه را با عنوان «زنان توسط هنر معاصر خاورمیانه و فراتر از آن به توصیف زنان می‌پردازند» در روز ۲۳ آوریل به روی مخاطبان گشود.

آگهی

موزه هنر لس‌آنجلس درهای نمایشگاهی از آثار هنرمندان زن اهل خاورمیانه را با عنوان «زنان توسط هنر معاصر خاور میانه و فراتر از آن به توصیف زنان می‌پردازند» در روز ۲۳ آوریل به روی مخاطبان گشود.

در این نمایشگاه ۷۵ اثر از ۴۲ هنرمند زن که در جوامع عموما اسلامی به دنیا آمده و یا زندگی می‌کنند جمع‌آوری شده است و به گفته گردآورنده این نمایشگاه هدف آن به چالش‌ کشیدن کلیشه‌های مرسوم درباره این جوامع است. 

لیندا کومروف، گردآورنده این نمایشگاه می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که زنان در جوامع خاورمیانه همه یکسانند. یعنی همه مظلوم و نامرئی هستند و زندگی وحشتناکی دارند. اما این کامل خلاف واقع است. آن‌ها مانند زنان هرجای دیگری اختیارات زیادی دارند و در چارچوب آن‌ها عمل می‌کنند.»

آثار شرکت‌کننده در این نمایشگاه از سراسر خاورمیانه گردآوری شده اما بیشترین تعداد این آثار متعلق به هنرمندان ایرانی و ملهم از اعتراضات اخیر پس از جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است. 

یکی از آثار قدرتمند این نمایشگاه متعلق به نیوشا توکلیان، عکاس خبرنگار ایرانی است که در آن زنی با حجاب که یک‌جفت دستکش بوکس بر دستان خود دارد به تصویر کشیده شده است.

دیگر اثر شرکت‌کننده این نمایشگاه که بیانگر روح سرکوب‌ناپذیر نسل جوان ایران است اثری از شیرین علی‌آبادی است که در آن دختری جوان که موهای طلایی‌اش از زیر روسری بیرون ریخته، آدامس بادکنکی بزرگی را باد کرده و بر دهان دارد. 

AFP
اثر شیرین علی‌آبادیAFP

این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که زنان در جای جای ایالات متحده برای حق سقط جنین در حال جدال با قانون‌گذاران راستگرا هستند. خانم کومروف می‌گوید: «زنان آمریکایی عادت کرده‌اند که به دیگر زنان نگاه کنند و بگویند وضع ما از شما بهتر است. اما شاید این طور نیست. شاید ما همه مسافران یک قایق هستیم.»  

این نمایشگاه موزه هنر لس‌آنجلس (LACMA) تا روز ۲۴ سپتامبر پذیرای مخاطبان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیخ آهنین، قهرمان ایرانی‌تبار کشتی‌کج در ۸۱ سالگی درگذشت

خوردن چیدمان ۱۲۰ هزار دلاری؛ دانشجوی کره‌ای موز معروف را جای صبحانه بلعید

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک