ناظران داوطلب برای مبارزه با نژادپرستی در استادیوم‌ها به تماشای فوتبال می‌نشینند

وینیسیوس جونیور تحت حمله نژادپرستانه
وینیسیوس جونیور تحت حمله نژادپرستانه Copyright Alberto Saiz/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Alberto Saiz/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه فوتبال اروپا در طرحی جدید برای مبارزه با نژادپرستی از ناظرانی ناشناس برای ثبت اسناد و مدارک علیه باشگاه ها استفاده می کنند.

آگهی

الفاظ نژادپرستانه و همجنسگراستیز دراستادیوم های فوتبال در اروپا همچنان یکی از بزرگترین معضلاتی هستند که فدراسیون های فوتبال در قاره سبز نتوانسته‌اند آنرا از میان بردارند.

 با این حال، در سالهای اخیر راه های بسیاری برای مبارزه با نژادپرستی و دگرهراسی از جمله اعمال تنبیه‌های شدید مالی برای باشگاه ها و عدم ورود افراد خاطی به استادیوم ها مورد آزمایش قرارگرفته اند. 

یکی از تازه ترین راه ها برای مبارزه با نژادپرستی در استادیوم های فوتبال، بکار گرفتن تماشاگران داوطلبی است که با نظارت بر بازیها به فدراسیون‌های فوتبال بصورت مخفیانه گزارش می دهند.

 این ناظران که بصورت داوطلب در خدمت مبارزه با نژادپرستی قراردارند در ماه های اخیر تحت آموزش اتحادیه فوتبال اروپا قرارگرفته اند.

 آنها تمامی شواهد را ثبت و ضبط می کنند. یکی از آنها به خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید: « باید ناشناس باشید و همزمان خود را همرنگ جماعت کنید اما وارد مکالمه مستقیم با کسی نشوید.» 

حضور ناظران ناشناس در میان تماشاگران بخشی از برنامه یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا و «شبکه موسوم به فیر» در راستای مبارزه با نژادپرستی در استادیوم هاست. 

پیارا پاوار، مدیر اجرایی این پروژه یوفا می گوید که ناظران «دست کم بر ۱۲۰ بازی در سطح باشگاه های اروپایی در بخش مردان و همچنین برخی از مسابقات دیگر از جمله جام جهانی» نظارت می کنند.  

اسناد و مدارک ضبط شده مانند عکس‌هایی که به‌ طور مخفیانه از سکوها و بنرها گرفته می شوند، در پرونده‌های انضباطی علیه باشگاه‌ها یا تیم‌های ملی که هواداران آنها در رقابت‌های اروپایی مانند لیگ قهرمانان اروپا رفتار نژادپرستانه از خود نشان می‌دهند، استفاده می‌شود. 

یکی از این ناظران می گوید دلیل حضور داوطلبانه اش در این طرح «تنها و تنها  بهینه کردن محیط فوتبالی در آینده است.» 

یوفا ناظرانی را انتخاب می کند که با نمادهای نژاپرستانه آشنایی کاملی دارند.  این ناظران بازیهای چالش برانگیز را بیشتر تحت نظر می گیرند، بازیهایی که بصورت سنتی و تاریخی در آنها از الفاظ نژادپرستانه بیشتری استفاده می‌شود.

 یوفا در مهم ترین بازیها از سه ناظر بهره می برد اما سعی می شود نتها یک یا دو ناظر بازیها را نظارت کنند.

 یکی ازناظران می گوید که نمی توان خیلی روی طبقه بندی‌های یوفا نسبت به «خطرناک بودن و یا نبودن» وقایع هنگام بازی حساب کرد چرا که تجربه نشان داده که برخی از مسابقه هایی که انتظار نداریم براحتی می تواند به میدان وقایع جنجال برانگیز و حملات نژادپرستانه علیه بازیکنان رنگین پوست بدل شود. 

یوفا انتظار ندارد که ناظران به هولیگان‌های ملی گرا نزدیک شده و به میان آنها نفوذ کنند چرا که این اتحادیه نمی‌خواهد امنیت آنها را به خطر بیاندازد. 

یکی از آنها به آسوشیتدپرس می گوید: «شما باید تاجایی که می توانید به گروه های مشکوک و تماشاگران نزدیک شوید که امنیت شما به خطر نیافتد.» 

مانند داوران فوتبال، ناظران نمی توانند در مسابقه های باشگاه‌های مورد علاقه شان شرکت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لغو مسابقه لیون و مارسی؛ دولت فرانسه خشونت در ورزشگاه‌ها را «غیرقابل قبول» خواند

تعلیق زن سفیدپوست آمریکایی از کار بدلیل اتهامات نژاپرستانه

لیگ قهرمانان اروپا؛ بایرن در رم مغلوب لاتزیو شد، پاریس با درخشش امباپه حریف خود را شکست داد