توهین‌های نژادپرستانه به وینیسیوس جونیور؛ دنیای فوتبال پشت ستاره رئال مادرید ایستاد

توهین نژادی به وینیسیوس جونیور، بازیکن رئال مادرید
توهین نژادی به وینیسیوس جونیور، بازیکن رئال مادرید Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم رئال‌ مادرید اگرچه در لیگ اسپانیا در مقابل تیم والنسیا تن به شکست یک بر صفر داد اما نتیجه این بازی همچنان تحت‌الشعاع توهین‌های نژادپرستانه به وینیسیوس جونیور، ستاره برزیلی قرار دارد.

آگهی

در پی توهین هواداران تیم فوتبال والنسیا به وینیسیوس جونیور، بازیکنان فعلی و پیشین فوتبال همبستگی خود را با وینیسیوس نشان دادند.

وینیسیوس پس از بازی یک‌شنبه شب گفت که «لالیگای اسپانیا اکنون متعلق به نژادپرستان است» و «اسپانیا به عنوان یک کشور نژادپرست شناخته می‌شود.»

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا با تأکید بر «همبستگی کامل با وینیسیوس»، گفت: «نژادپرستی در فوتبال و جامعه جایی ندارد و فیفا در کنار همه بازیکنانی است که در چنین شرایطی قرار گرفته‌اند.»

کیلیان امباپه، مهاجم فرانسوی در حمایت از وینیسیوس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تو تنها نیستی. ما با تو هستیم و از تو حمایت می‌کنیم.»

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل و شماری از وزرای این کشور هم با انتقاد از هواداران فوتبال اسپانیا، از وینیسیوس حمایت کردند.

لولا گفت: «عادلانه نیست که به یک پسر فقیری که در زندگی خود پیروز و به یکی از بهترین بازیکنان جهان و قطعا بهترین رئال مادرید می‌شود، به هر استادیومی که می‌رود، توهین شود.

پس از حملات پی در پی نژادپرستانه علیه وینیسیوس، بسیاری خواستار راه حل برای حذف نگاه نژادپرستانه در فوتبال شدند. کریستیانو رونالدو، مهاجم پیشین برزیل که در دهه ۲۰۰۰ میلادی پنج فصل را برای رئال مادرید بازی کرد، گفت: «یک مورد دیگر از نژادپرستی علیه وینیسیوس در لیگ اسپانیا.» او در ادامه گفت: «تا کی؟ تا زمانی که مصونیت از مجازات وجود داشته باشد، نژادپرستی وجود خواهد داشت.»

نژادپرستی در فوتبال و جامعه جایی ندارد و فیفا در کنار همه بازیکنانی است که در چنین شرایطی قرار گرفته‌اند.
جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا

باشگاه فوتبال رئال مادرید با محکومیت «شدید» حملات نژادی علیه وینیسیوس، از پیگیری قضایی این پرونده خبر داد.

لالیگای اسپانیا در دو فصل گذشته ۹ شکایت رسمی به دلیل آزار نژادپرستانه علیه وینیسیوس ارائه کرده اما بیشتر پرونده‌ها توسط دادستانی مختومه شده است.

بازیکن ۲۲ سال رئال مادرید در حساب‌های کاربری خود در توئیتر و اینستاگرام نوشت: «این نخستین بار یا دومین یا سومین بار نبود. نژادپرستی در لالیگا عادی است.»

خاویر تباس، رئیس لالیگا هم با انتقاد از وینیسیوس به دلیل حمله‌اش به لالیگا، گفت که این بازیکن برای صحبت درباره موضوع نژادپرستی که خودش درخواست کرده بود، حاضر نشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وینیسیوس که از پاسخ تباس راضی نبود، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «رئیس لالیگا به جای انتقاد از نژادپرستان، در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود تا به من حمله کند.»

او در ادامه خطاب به تباس نوشت: «اگرچه می‌توانید حرف دیگری بگویید یا وانمود کنید که متوجه نمی‌شوید، تصویر شما در این مسابقات متزلزل شده است. حذف خودت از این ماجرا شما را با نژادپرستان برابر می‌کند. من دوست شما نیستم که در مورد نژادپرستی با شما صحبت کنم. من اقدام عملی و مجازات می‌خواهم.»

کارلو آنجلوتی، سرمربی رئال مادرید هم گفت که منتظر است تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد، اگرچه انتظار اتفاق خاصی ندارد زیرا در گذشته هم کاری انجام نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لغو مسابقه لیون و مارسی؛ دولت فرانسه خشونت در ورزشگاه‌ها را «غیرقابل قبول» خواند

پلیس اسپانیا ۷ نفر را در پی توهین‌های نژادپرستانه به ستاره جوان رئال مادرید بازداشت کرد

فیفا مجارستان را به دلیل رفتارهای نژادپرستانه تماشاگرانش محروم و جریمه نقدی کرد