وزیر دادگستری سابق اسلواکی به دلیل تمجید از حمله روسیه به اوکراین تحت پیگرد قرار گرفت

استفان هارابین، وزیر سابق دادگستری اسلواکی
استفان هارابین، وزیر سابق دادگستری اسلواکی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر دادستانی اسلواکی روز دوشنبه از طرح اتهام علیه وزیر سابق دادگستری این کشور به دلیل حمایت از روسیه در جنگ جاری در اوکراین خبر داد.

آگهی

استفان هارابین که پیش از این علاوه بر سمت وزیر دادگستری، ریاست دیوان عالی اسلواکی را نیز برعهده داشت به موجب بیانیه دفتر دادستانی این کشور به دلیل تمجید از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حمله به خاک اوکراین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

آقای هارابین یک روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی با انتشار پستی در فیس‌بوک اعلام کرده بود که وی اگر به جای ولادیمیر پوتین بود «دقیقا همین کار را انجام می‌داد.»

به گفته سخنگوی دفتر دادستانی اسلواکی، وزیر سابق دادگستری این کشور به «افترا به یک کشور و یک ملت» و همچنین به «تایید و تمجید از یک جنایت» متهم شده است.

به موجب آنچه در رسانه‌های اسلواکی آمده، در صورت تایید اتهام وارده به وزیر سابق دادگستری، وی ممکن است به تحمل سه سال مجازات زندان محکوم شود.

وزیر پیشین دادگستری اسلواکی با این حال روز دوشنبه تاکید کرد که به آنچه پیش‌تر گفته افتخار می‌کند و اعتقاد دارد که روسیه مطابق با قوانین بین المللی عمل کرده است.

استفان هارابین، کمونیست سابق ۶۶ ساله اسلواک همچنین در مصاحبه‌ای دیگر که در کانال یوتیوب پخش شد، بار دیگر از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دفاع کردو گفت روسیه «موظف است تمام نازی‌های اوکراینی را که از سال ۲۰۱۴ به این سو مسئول کشتار ۱۴ هزار کودک، زن و سالمند در دونباس هستند، نابود کند.»

وی که از منتقدان اتحادیه اروپا به شمار می‌رود طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در دولت عوامگرای رابرت فیکو، نخست وزیر سابق اسلواکی، سمت وزیر دادگستری را بر عهده داشت.

آقای هارابین که تجربه ریاست دیوان عالی کشور را نیز در کارنامه دارد سال ۲۰۱۹ به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری وارد کارزار انتخاباتی شد اما به موفقیت دست نیافت.

اسلواکی، کشوری عضو اتحادیه اروپا با جمعیت ۵.۴ میلیون نفر است که از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین کمک‌های نظامی و بشردوستانه قابل توجهی را در اختیار کی‌یف قرار داده است.

این کشور پایان ماه مارس گذشته اعلام کرد که در ازای سیزده هواپیمای شکاری میگ۲۹ که به اوکرین وعده داده شده، پیشنهاد خرید تسلیحاتی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را با تخفیف ویژه از ایالات متحده دریافت کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمستان نارضایتی در اسلواکی؛ اعتراض‌‌ها به اصلاحات قضایی گسترده‌تر می‌شود

چرا کمک نظامی ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا سرمایه‌گذاری پرسودی در جنگ اوکراین خواهد بود؟

پلگرینی، نامزد مورد حمایت دولت و مخالف کمک به اوکراین، رئیس‌جمهور اسلواکی شد