چرا کمک نظامی ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا سرمایه‌گذاری پرسودی در جنگ اوکراین خواهد بود؟

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت جو بایدن که با انتقاد فزاینده جمهوری‌خواهان و حتی برخی از دموکرات‌ها در خصوص ادامه اعطای کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین مواجه شده، همچنان با متهم کردن منتقدان به دستِ کم گرفتن خطر روسیه تاکید دارد که حمایت ایالات متحده و اروپا از اوکراین یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه است.

آگهی

دولت جو بایدن که با انتقاد فزاینده جمهوری‌خواهان و حتی برخی از دموکرات‌ها در خصوص ادامه اعطای کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین مواجه شده، همچنان با متهم کردن منتقدان به دستِ کم گرفتن خطر روسیه تاکید دارد که حمایت ایالات متحده و اروپا از اوکراین یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه است.

دولت بایدن تا کنون موافقت کنگره را برای کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین در سال ۲۰۲۲ جلب کرده و درخواست خود برای اعطای کمک اضافی ۳۷.۷ میلیارد دلاری را نیز ارائه کرده است. بیش از نیمی از مجموع این رقم برای کمک نظامی و دفاعی در نظر گرفته شده است.

دولت آمریکا بر این باور است که کمک نظامی ۴۰ میلیارد دلاری در مقابل کل بودجه دفاعی ایالات متحده که برای سال جاری میلادی ۷۱۵ میلیارد دلار تعیین شده، چندان رقم قابل توجهی نیست و  تنها معادل ۵.۶ ​​درصد از کل هزینه‌های دفاعی ایالات متحده را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌دهد. اما در مقابل، این جنگ فرصتی را برای ایالات متحده فراهم کرده تا توان دفاعی و نظامی روسیه، دشمن اصلی آمریکا را بدون مشارکت مستقیم در جنگ، تضعیف کند.

مطابق گزارش‌های منابع اطلاعاتی کشورهای غربی، نیروهای مسلح اوکراین تاکنون بیش از یکصد هزار سرباز روسی را کشته یا مجروح کرده‌اند که معادل نیمی از پرسنل رسمی ارتش روسیه است. همچنین حدود هشت هزار خودروی زرهی از جمله هزاران تانک، صدها نفربر، توپخانه، صدها جنگنده و بالگرد و تعداد زیادی از شناورهای ارتش روسیه منهدم شده‌اند. 

مقام‌های دفاعی دولت بایدن بر پایه این گزارش استدلال می‌کنند که سهم تهدیدهای روسیه در بودجه نظامی این کشور سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار است ولی در سال ۲۰۲۲ این کشور موفق شده تا با صرف تنها ۴۰ میلیارد دلار نزدیک به نیمی از توان نظامی روسیه را منهدم کند. این موفقیت نظامی، پیامی هم به چین ارسال می‌کند که در صورت هرگونه اقدام نظامی در تایوان با شکست در برابر غرب مواجه خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

افزون بر این، در حالی که تولید ناخالص داخلی کشورهای غربی حامی اوکراین ۴۰ تریلیون دلار و بودجه نظامی آنها حدود ۱ تریلیون دلار است، مجموع تولید ناخالص داخلی روسیه تنها ۱.۸ تریلیون دلار است. در نتیجه، با ادامه جنگ، ولادیمیر پوتین ناگزیر خواهد شد تا مخارج دولت خود را از بخش مصرف عمومی به سمت هزینه دفاعی منتقل کند؛ اقدامی که دولت او را در خطر بروز ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی قرار خواهد داد.

همچنین، تسلیحات نظامی اعطا شده به کی‌یف تنها از فناوری ارتقا یافته نسل دومی که غرب در اختیار داشته، بهره برده‌اند ولی اوکراین موفق شده تا با همین تسلیحات فاقد فناوری روز، ارتش روسیه را به عقب براند. بنابراین، تصور جهانی در مورد پیشرفت نظامی روسیه و سطح کارآیی تسلیحات ساخت این کشور در حال تغییر است و این اتفاق برای غرب نوعی بازاریابی به شمار می‌رود و در آینده می‌تواند موجب افزایش تقاضای جهانی برای تسلیحات ساخت آمریکا و اروپا شود. 

گذشته از معادلات استراتژیک و نظامی، جنگ اوکراین با وادار کردن اتحادیه اروپا به دل کندن از انرژی روسیه، مشتری بزرگی را برای گاز طبیعی مایع آمریکا به وجود آورده و موجب شده تا ایالات متحده به بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان بدل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دادگستری سابق اسلواکی به دلیل تمجید از حمله روسیه به اوکراین تحت پیگرد قرار گرفت

هشدار بورل نسبت به خالی شدن ذخایر دفاعی اروپا: به سمت تجهیزات دفاعی مشترک بروید

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد