اسلواکی نیز پس از لهستان از ارسال جنگنده‌ به اوکراین خبر داد؛ واکنش کی‌یف: ما به اف ۱۶ نیاز داریم

جنگنده میگ ۲۹ اسلواکی
جنگنده میگ ۲۹ اسلواکی Copyright Jozef Durnik/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسلواکی روز جمعه از تحویل سیزده جنگنده میگ ۲۹ ساخت اتحاد جماهیر شوروی پیشین به اوکراین خبر داد. با این تصمیم، اسلواکی پس از لهستان به دومین کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل می‌شود که قصد دارد هواپیماهای جنگنده به اوکراین بفرستند

آگهی

اسلواکی روز جمعه از تحویل سیزده جنگنده میگ ۲۹ ساخت اتحاد جماهیر شوروی پیشین به اوکراین خبر داد. با این تصمیم، اسلواکی پس از لهستان به دومین کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل می‌شود که قصد دارد هواپیماهای جنگنده به اوکراین بفرستند. 

ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی گفت: «ما در هماهنگی کامل با اوکراین و لهستان، سیزده هواپیمای میگ ۲۹ خودمان را به اوکراینی‌ها تحویل می‌دهیم تا بتوانند از غیرنظامیان در برابر بمب‌هایی که بر خانه‌هایشان می‌افتد و باعث کشته‌شدن مردم این کشور می‌شود، محافظت کنند.» 

آقای هگر در حساب توئیتر خود نوشت: «دولت اسلواکی با تحویل ۱۳ هواپیمای میگ ۲۹ به اوکراین موافقت کرد. وعده‌ها باید اجابت شوند و وقتی ولودیمیر زلنسکی خواهان تسلیحات نظامی بیشتر از جمله جت‌های جنگنده شد، من گفتم ما حداکثر تلاش خود را می‌کنیم. خوشحالم که بقیه نیز همین کار را کردند. کمک نظامی به اوکراین کلید اطمینان از این است که این کشور می‌تواند از خود و سراسر اروپا در مقابل روسیه دفاع کند.»

اعلام این خبر با استقبال استونی رو به رو شد. وزارت دفاع استونی با بازنشر توئیت آقای هگر نوشت: «اسلواکی و لهستان با فرستادن جت‌های جنگنده به اوکراین، پیشگامی عالی خود را به نمایش گذاشتند. ما باید به اوکراین برای پیروزی و شکست متجاوز بیشتر کمک کنیم.»

لهستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در روزهای آتی چهار جنگنده میگ ۲۹ خود را به اوکراین تحویل خواهد داد.

اوکراین بارها از متحدان غربی خود درخواست کرده که هواپیماهای جنگنده و بمب افکن در اختیار این کشور قرار دهند. کی‌یف همچنین به دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ از آمریکا امیدوار بوده است.  

واکنش روسیه

به دنبال این تصمیم ورشو و براتیسلاوا، مسکو هشدار داد که این هواپیما‌ها را نابود خواهد کرد.

کرملین ناتو را به دخالت بیش از حد در درگیری روسیه و اوکراین متهم کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی آن گفت:‌ «همان‌طور که بارها گفته‌ایم تحویل این تجهیزات نظامی بر نتیجه درگیری تاثیری نخواهد گذاشت. قطعا این تجهیزات نابود خواهند شد.»

مقامات اسلواکی روز جمعه با ذکر این که تحویل هواپیما‌ها چند هفته به طول می‌انجامد، اعلام کردند که حداقل سه‌ فروند از جنگنده‌های ارسالی به اوکراین، با هدف استفاده از قطعاتشان به عنوان لوازم یدکی دیگر جنگنده‌ها فرستاده می‌شوند.

رئیس دولت اسلواکی همچنین افزود که کشورش سامانه دفاع هوایی کوب را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. 

دولت اسلواکی سال گذشته تصمیم گرفت استفاده از جنگنده‌های میگ ۲۹ را متوقف کند. این کشور قصد دارد این هواپیماها را تا ژانویه ۲۰۲۴ با جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی جایگزین کند.

بنابر اعلام آقای هگر تحویل این جنگنده‌ها، قطعات یدکی و موشک‌های ضدهوایی برپایه توافقی میان چند دولت انجام می‌شود و اسلواکی بهای ارسال این تجهیزات را از محل «تسهیلات اروپایی برای صلح» از سوی متحدانش دریافت خواهد کرد. 

یاروسلاو نارد، وزیر دفاع اسلواکی گفت: «پیشنهاد دوجانبه‌ای نیز از سوی ایالات متحده برای ارائه یک سیستم نظامی خاص به ارزش تقریبی ۷۰۰ میلیون دلار به اسلواکی مطرح است. ما در مجموع در مورد مبلغی حدودا ۹۰۰ میلیون یورویی صحبت می‌کنیم.»

Darko Vojinovic/AP
سامانه دفاع هوایی کوبDarko Vojinovic/AP

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان روز پنج‌شنبه گفته بود که کشورش «طی چند روز آینده» چهار فروند هواپیمای «میگ-۲۹» را به اوکراین تحویل خواهد داد. رئیس‌جمهوری لهستان افزود که بقیه هواپیماهای جنگنده «میگ-۲۹» به تعمیر نیاز دارند و در آینده در اختیار کی‌یف قرار می‌گیرند. 

یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز در واکنش به اعلام ورشو گفت: «میگ‌ها مشکلات ما را حل نمی‌کنند و ما به اف ۱۶ نیاز داریم. اما میگ‌ها به تقویت ظرفیت‌های ما کمک خواهند کرد.»

کاخ‌سفید در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری لهستان اعلام کرد که تصمیم ورشو تغییری در موضع آمریکا مبنی بر عدم تحویل هواپیمای جنگنده به اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده علنا با تحویل هواپیما‌های جنگنده به اوکراین مخالفت کرده است، گفت: «تصمیم لهستان چیزی را عوض نمی‌کند. [تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین] روی میز نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده‌های اف-۱۶؛ پرندگان در قفس یا تغییردهندگان معادله جنگ اوکراین؟

جو بایدن ارسال جنگنده‌ اف‌۱۶ به اوکراین را رد کرد

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی؛ نامزد طرفدار اوکراین و سیاستمدار طرفدار روسیه به دور دوم راه یافتند