استقبال عربستان از «دشمن آمریکا» در جده؛ پیام دیگر ریاض به واشنگتن؟

نیکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا Copyright Ap Photo
Copyright Ap Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا در سفری رسمی وارد عربستان شد و در شهر جده مورد استقبال رسمی مقام‌های عربستان سعودی قرار گرفت.

آگهی

دلیل مشخصی برای سفر آقای مادورو ذکر نشده اما اواخر این هفته کنفرانسی در زمینه مبارزه با افراط گرایی در ریاض برگزار می‌شود و ریاست این گردهمایی را نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برعهده دارد. 

بسیاری از رسانه‌های آمریکایی دعوت و حضور مادورو در عربستان را نشانه دیگری از پیام‌های عربستان سعودی برای آمریکا در خصوص برقراری روابط میان ریاض و دشمنان واشنگتن در نظر گرفته‌اند. به ویژه که در سالهای اخیر ونزوئلا تحت تحریم‌های گسترده آمریکا قرار داشته است. 

این مسئله پس از توافق میان عربستان با جمهوری اسلامی ایران که با میانجیگری ایران حاصل شد و همچنین برقراری مجدد روابط میان دمشق و ریاض به چشم خورده است. 

با این حال سعودی‌ها ماه گذشته میلادی میزبان ولودمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین بودند و این متحد غرب در نشست اتحادیه عرب سخنرانی کرد. با این حال چند روز پس از آن، ریاض از یک مقام ارشد روسیه که تحت تحریم‌های غرب نیز قرار دارد، میزبانی کرد. 

مادورو در سال ۲۰۱۸ و پس از اینکه به کمک دستگاه قضایی توانست رقبای خود را از حضور در انتخابات منع کند مجددا در انتخابات پیروز شد و از آن زمان ونزوئلا با یک بحران شدید سیاسی و اقتصادی رو به رو بوده است.

 همچنین تحریم‌هایی از سوی آمریکا و اروپا علیه دولت کاراکاس وضع شد. با این حال از زمان آغاز جنگ اوکراین و نیاز آمریکا برای جبران کسری نفت تحریم شده روسیه در بازارهای جهانی، واشنگتن بخشی از تحریم‌های ونزوئلا را لغو کرد. 

عربستان سعودی که از زمان حضور محمد بن سلمان سیاست خارجی و منطقه ماجراجویانه‌ای را آغاز کرده بود در حدود یک سال اخیر تغییر رویه داده و تلاش کرده با ایجاد موازنه در سیاست خارجی خود از وابستگی عربستان به آمریکا بکاهد و در عین حال با بازیگران، رقبا و حتی دشمنان خود در منطقه روابط نزدیکی برقرار سازد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در سالهای اخیر ونزوئلا روابط نزدیکی با ایران داشته اما هرگز مناسبت خاصی با ریاض نداشته است. به نظر می‌رسد استقبال از نیکلاس مادورو تلاش تازه‌ای از رهبران عربستان برای تنوع بخشیدن به سیاست خارجی پادشاهی سعودی به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ونزوئلا؛ خوان گوایدو در رقابت‌های درونی اپوزیسیون شرکت می‌کند

گزارش دولت ونزوئلا از کاهش نرخ تورم به ۲۳۴ درصد؛ کارشناسان: موج تازه ابرتورم در راه است