دیدار نخست وزیر قطر با رهبر طالبان؛ رویترز: آمریکا در جریان مذاکرات در قندهار بوده است

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیرخارجه قطر در دیدار با آنتونی بلینکن در واشنگتن به تاریخ دهم فوریه ۲۰۲۳
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیرخارجه قطر در دیدار با آنتونی بلینکن در واشنگتن به تاریخ دهم فوریه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر قطر در ماه جاری میلادی با عالی‌ترین مقام طالبان مذاکرات محرمانه‌ای در راستای بهبود روابط تنش‌آلود کابل با جامعه بین‌المللی داشته است که این امر می‌تواند به عنوان تمایل تازه حاکمان افغانستان برای گفتگو درباره راه‌های پایان دادن به انزوای این کشور تعبیر شود.

آگهی

این نشست در تاریخ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در شهر قندهار در جنوب افغانستان بین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر قطر و هبت‌الله آخوندزاده برگزار شده در نوع خود اولین دیدار یک رهبر خارجی با رهبر منزوی طالبان محسوب می‌شود.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه در گزارشی نوشته است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در جریان این گفتگوها قرار داشته و در «هماهنگی با همه موضوعات مورد بحث»، از جمله ادامه گفتگو با طالبان است.

این نشست نمایانگر موفقیت دیپلماتیک قطر است چرا که ضمن انتقاد از محدودیت‌های طالبان بر زنان، در عین حال توانسته است از روابط دیرینه با این جنبش اسلام‌گرا برای فشار در جهت ایجاد تعامل عمیق‌تر کابل با جامعه بین‌المللی استفاده کند. 

موضوعات مورد بحث در قندهار

این منبع همچنین افزود: «این دیدار بسیار مثبت بوده» و هبت‌الله آخوندزاده «بسیار علاقه‌مند» به ادامه گفتگو با جامعه جهانی بود. 

در این دیدار آقای شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی (که در مقام وزیر خارجه قطر هم دیدارهایی را با مقامات طالبان داشته است) با هبت الله آخوندزاده در مورد نیاز به رفع ممنوعیت‌های تحصیل و اشتغال زنان، از جمله ممنوعیت کار زنان در آژانس‌های سازمان ملل و دیگر گروه های بشردوستانه صحبت کرده است.

نخست وزیر قطر و رهبر طالبان در مورد تلاش ها برای رفع بحران انسانی در افغانستان نیز گفتگو کردند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی که همزمان سمت ریاست وزارت امور خارجه قطر را نیز برعهده دارد، در همان روز با ملاحسن آخوند، نخست وزیر طالبان نیز به طور علنی در قندهار دیدار داشته است. در این دیدار، رییس سرویس اطلاعاتی قطر هم حضور داشته است.

با این حال، هیچ یک از طرفین دیدار با هبت الله آخوندزاده را رسانه‌ای نکرده بودند.

هبت الله آخوند‌زاده تقریبا هیچوقت از قندهار خارج نمی‌شود و از سال ۲۰۱۶ تاکنون رهبر مذهبی، سیاسی و نظامی طالبان بوده و این جنبش را به سوی پیروزی بر دولت کابل هدایت کرد.

قطر در سال ۲۰۱۳ به جنگجویان طالبان اجازه داده بود تا در شهر دوحه یک دفتر سیاسی باز کنند و مذاکرات آن‌ها با واشنگتن را تسهیل کرد. مذاکراتی که در نهایت منجر به توافق سال ۲۰۲۰ برای خروج نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ایالات متحده شد .

در حالی که پادشاهی قطر هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با افغانستان ندارد، اما سفارت این کشور در کابل باز است و منافع ایالات متحده را در آنجا را نمایندگی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حقابه ایران از هیرمند؛ طالبان: آب کافی وجود ندارد؛ تهران: به سد کجکی نگاه بیندازید

گوترش تصمیم طالبان برای منع فعالیت کارمندان زن در دفاتر سازمان ملل را محکوم کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد