سناتور آمریکایی چه گفته بود که تحت تعقیب وزارت کشور روسیه قرار گرفت؟

سناتور لیندسی گراهام، ، در جلسه سنا در مورد درخواست بودجه پیشنهادی رئیس جمهور برای سال مالی ۲۰۲۴
سناتور لیندسی گراهام، ، در جلسه سنا در مورد درخواست بودجه پیشنهادی رئیس جمهور برای سال مالی ۲۰۲۴ Copyright ‌AP
Copyright ‌AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت کشور روسیه، لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی را پس از انتشار ویدیوی نشست او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

آگهی

در این ویدیو تقطیع شده که روز جمعه توسط دفتر ریاست جمهوری اوکراین منتشر شده، به نظر می‌رسد آقای گراهام با اشاره به حمایت ایالات متحده از اوکراین می‌گوید: «روس‌ها در حال مرگ‌اند» و این «بهترین پولی است» که تا به حال آمریکا خرج کرده است.

این ویدیو در شبکه‌‌های اجتماعی روسیه به طور گسترده منتشر شده است و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

کمیته تحقیقات روسیه که عالی‌ترین آژانس تحقیقات جنایی این کشور است، گفت یک پرونده جنایی علیه آقای گراهام بر این اساس باز کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز سخنان گراهام را مایه شرمساری آمریکا دانست.

از سوی دیگر دیمیتری مدودف، یکی از یاران نزدیک ولادیمیر پوتین نیز، با اشاره به سرنوشت رابرت کندی، هوی لانگ و جان میلتون الیوت، آقای گراهام را تهدید به ترور کرد.

به گزارش دیلی بیست، آقای مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: «در آمریکای محبوبش نه تنها مردم عادی مرتباً کشته می‌شوند، بلکه پول‌های کثیف نیز برای کشتن سناتورها خرج می‌شود».

با افزایش انتقاد‌‌ات مسکو از این سناتور جمهوری‌خواه، کی‌یف، ویدیوی کامل این نشست را منتشر کرد که نشان می‌داد این دو اظهار نظر به هم مرتبط نبودند.

گراهام دقیقا چه گفته بود؟

در ویدیوی کامل نشان داده می‌شود که آقای گراهام با مشاهدات خود از جنگ می‌گوید مقاومت اوکراینی‌‌ها در برابر تهاجم روسیه او را به یاد آمریکا می‌اندازد و می‌گوید: « زمانی در آمریکا ما اینگونه بودیم. با جنگیدن تا آخرین نفر، قرار بود آزاد شویم یا بمیریم.» سپس آقای زلنسکی در پاسخ می‌گوید: «اکنون شما آزاد هستید و ما آزاد خواهیم شد» در ادامه نیز آقای گراهام اینطور پاسخ می‌دهد: «و روس‌ها در حال مرگ هستند.»

اما در ویدیوی ویرایش شده تصاویر طوری کنار هم قرار داده شده است که معنی سخنان این سناتور جمهوری‌خواه طور دیگری تعبیر می‌شود. در حقیقت بخش آخر سخنان او به بخشی چسبانده شده است که آقای زلنسکی برای کمک‌های نظامی به ارزش ۳۸ میلیارد دلار از زمان آغاز درگیری‌‌ها تمجید‌ و قدردانی می‌کند و آقای گراهام در پاسخ، این کمک را «بهترین پولی که تا به حال خرج کرده‌ایم» توصیف می‌کند.

پس از انتقادات گسترده از سوی روسیه، این سناتور آمریکایی به رویترز گفت: «طبق معمول ماشین تبلیغاتی روسیه سخت در حال کار است.»

او همچنین تاکید کرد در این نشست که ویدیوی آن منتشر شده با رئیس جمهوری اوکراین درباره این شعار معروف آمریکایی « آزاد زندگی کن یا بمیر» صحبت کرده‌‌اند و در بخش دیگری از سخنانش گفته است « این سرمایه‌گذاری خوبی از سوی ایالات متحده برای کمک به آزادسازی اوکراین از دست جنایتکاران جنگی روسیه بوده است.»

آقای گراهام همچنین گفت: «آقای مدودف، اگر می‌خواهید روس‌ها از مرگ در اوکراین نجات پیدا کنند، عقب نشینی کنید. تهاجم را متوقف کنید. جنایات جنگی را متوقف کنید. حقیقت این است که شما و پوتین به سربازان روسی کمتر اهمیت می‌دهید».

روسیه ۱۰ روز پیش از این نیز دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه و شمار دیگری از مقامات قضایی دیوان را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مسکو در حالی تصمیم به این کار گرفت که یک ماه پیش از آن دیوان کیفری لاهه حکم بازداشت بین‌المللی پوتین را به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» صادر کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری که استفاده نیروهای اوکراینی از پهپاد را در میدان نبرد نشان می‌دهد

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد