بلاروس: غرب چاره‌ای جز استقرار تسلیحات اتمی روسیه برای ما باقی نگذاشت

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد بلاروس، عصر یکشنبه گفت که کشورهای غربی راهی جز استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه برای مینسک باقی نگذاشته‌اند و بهتر است مراقب باشند در مورد مسائل کلیدی راهبردی از خطوط قرمز عبور نکنند.

آگهی

«الکساندر ولفوویچ»، دبیر امور خارجه شورای امنیت بلاروس، گفت منطقی بود که این تسلیحات پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی خارج شوند چرا که آمریکا در آن وقت تضمین‌های امنیتی لازم را داده و هیچ تحریمی اعمال نکرده بود. 

بلتا، خبرگزاری رسمی بلاروس به نقل از ولفوویچ نوشت که اما «امروز همه چیز زیر پا گذاشته شده و تمام وعده‌هایی که داده شده بود برای همیشه از بین رفته است.»

بلاروس تحت رهبری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری، که از سال ۱۹۹۴ میلادی بر این کشور حکم می‌راند و سرسخت‌ترین متحد مسکو در میان کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی است، اجازه داد که از خاکش در آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، استفاده شود.

روسیه هفته گذشته تصمیم خود برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس را با هدف دستیابی به دستاوردهای خاص در میدان نبرد، اتخاذ کرد.

روسیه می‌گوید برای مقابله با تلاش «غرب» در به راه انداختن یک جنگ نیابتی و تحمیل شکست به مسکو، دست به «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین زده است. 

«الکساندر ولفوویچ»، دبیر امور خارجه شورای امنیت بلاروس همچنین گفت: «استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس یکی از مراحل بازدارندگی استراتژیک است. اگر منطقی در ذهن سیاستمداران غرب باقی مانده باشد، مسلماً از این خط قرمز عبور نخواهند کرد».

وی افزود که هر گونه توسل به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی منجر به عواقب جبران ناپذیری خواهد شد.

لوکاشنکو هفته گذشته گفته بود که این تسلیحات به حرکت در آمده‌اند. اما هنوز مشخص نیست که این تسلیحات دقیقا چه زمانی در خاک بلاروس مستقر خواهند شد. 

آمریکا استقرار احتمالی سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس را محکوم کرده است، اما می گوید موضع واشنگتن در مورد استفاده از چنین سلاح‌هایی تغییر نکرده است.

تحریم‌های غرب علیه بلاروس مدت‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین و در ارتباط با سرکوب حقوق بشر توسط دولت لوکاشنکو، به ویژه سرکوب اعتراضات گسترده مخالفان وی اعمال شد که گفته‌اند انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۰ میلادی با تقلب صورت گرفته است. 

بلاروس، اوکراین و قزاقستان پس از استقلال از اتحا جماهیر شوروی موافقت کردند سلاح‌های اتمی خود را در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای عدم اشاعه این سلاح‌های ویرانگر، به روسیه بازگردانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

المپیک ۲۰۲۴؛ تعدادی از ورزشکاران روسیه و بلاروس تحت شرایط خاص اجازه حضور در مسابقات را پیدا کردند