روزنه تنگ فرار؛ کره شمالی از فرصت کرونا برای حصارکشی در مرز با چین و روسیه استفاده کرد

مرز کره‌شمالی با همسایگانش
مرز کره‌شمالی با همسایگانش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با شروع همه‌گیری، کره شمالی اقدام به بستن مرزهای شمالی خود کرد و بر شدت کنترل مسیرهای تجاری غیررسمی و مسیرهای فرار افزود. این اقدامات صدها کیلومتر از مرزهای کره شمالی با چین و روسیه را در بر می گیرد.

آگهی

حکومت کره شمالی همزمان با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در سال ۲۰۲۰ به شکل گسترده طرح بستن مرزهای خود با چین و روسیه و قطع مسیرهای قاچاق و فرار مخالفان را به اجرا گذاشت. 

کره شمالی از سمت شمال با چین و روسیه و از جنوب با کره جنوبی همسایه است.

شهروندان کره شمالی به دنبال دریافت اطلاعات از جهان بیرون، فرصت‌های تجاری و فرار به خارج از کشور، مدت‌ها بود که از مرزهای شمالی این کشور استفاده می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز تمهیدات امنیتی جدید شامل حصارکشی‌های بلند، دیوارکشی و ساخت دکل‌های نگهبانی جدید در امتداد رودخانه‌های مرزی «یالو» و رود «تومِن» و همچنین  در مناطق ناهموار مانند کوه مرتفع «پَکتو» می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ در زمان همه‌گیری کرونا با ساخت صدها کیلومتر حصار مرزی جدید، از جریان انتقال اطلاعات و کالا به داخل کشور ممانعت به عمل آورده است و شهروندان کشورش را از هرگونه تعامل با عوامل خارجی دور نگه داشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انسداد «تنها راه نجات»

بنا بر تصاویر ماهواره‌ای، زیرساخت‌های امنیتی جدید در امتداد دست‌کم ۴۸۹ کیلومتر از مرزهای شمالی کشیده شده و شامل حصارهای ساده سیمی، دیوارهای بتنی مستحکم، حصارهای دوتایی و دکل‌های نگهبانی جدید می‌شود.

البته محدودیت‌هایی مانند نقص تصاویر، ویژگی‌های سخت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی نا مساعد، امکان بررسی همه ۱۴۰۰ کیلومتر مرز کره شمالی با چین و ۱۸ کیلومتر مرز با روسیه را فراهم نکرد.

یکی از افراد فراری از کره شمالی که اکنون در امتداد مرز در چین کار می کند به رویترز گفت که دوربین‌های امنیتی در فواصل معین و چندین لایه نرده از جمله سیم خاردار و حصار برقی نیز نصب شده است. توضیحات او با ویژگی‌های قابل مشاهده در تصاویر ماهواره‌ای و همچنین عکس‌ها و ویدیوهایی که از طرف چینی گرفته و با رویترز به اشتراک گذاشته بود، مطابقت داشت.

آسوشیتدپرس
دو نفر در شهر مرزی چین در حال نظاره‌ی سرزمین کره شمالی در آن سوی رود مرزیآسوشیتدپرس

«دستور تیراندازی به متخلفان»

هر چند که برخی از قاچاقچیان گاهی اوقات می‌توانند از کره شمالی خارج شوند، اما با وجود شرایط جدید، راه بازگشت به داخل تقریبا غیرممکن است و تعدادی از مردم هم اکنون در چین گرفتار مانده‌اند، مضافا اینکه نیروهای مرزی بیشتری به عنوان نگهبان در مرز مستقر شده‌اند.

بر اساس اعلامیه‌های رسمی که مقامات چینی در سال ۲۰۲۰ مبنی بر هشدار به ساکنان منطقه صادر کرده‌اند آمده است که کره شمالی به مرزبانان دستور داده است که به هر کسی که قصد عبور از مرز را داشته باشد شلیک کنند. سازمان‌های حقوق بشری گفته‌اند که دستور تیراندازی همچنان به قوت خود باقی است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده در ماه دسامبر، اداره کل گارد مرزی کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر، «از جمله مین‌گذاری‌های زمینی و دستور تیراندازی در محل که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم کره شمالی شده است» تحریم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسی برای چین؛ مسکو سه دانشمند موشکی خود را محاکمه می‌کند

جنگ دو کره؛ چگونه آمریکا به فکر پرتاب بمب اتم روی کره شمالی افتاد؟

پوتین یک لیموزین لوکس ساخت روسیه را به کیم جونگ اون هدیه داد