دادگاه سوئیس، طارق رمضان اسلام شناس را از اتهام تجاوز و اجبار جنسی تبرئه کرد

طارق رمضان، محقق مسلمان
طارق رمضان، محقق مسلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاهی در سوئیس روز چهارشنبه، طارق رمضان، محقق دینی و اسلام شناس را از اتهام تجاوز و اجبار جنسی تبرئه کرد و هیچ مدرکی علیه این استاد سابق دانشگاه آکسفورد پیدا نکرد.

آگهی

این دانشگاه همچنین حدود ۱۵۱ هزار فرانک سوئیس (۱۶۷ هزار دلار) به عنوان غرامت از کانتون ژنو در مورد این پرونده دریافت کرد. 

پس از قرائت حکم در دادگاه کیفری ژنو، واعظ ۶۰ ساله سوئیسی لبخندی زد و توسط یکی از دخترانش در آغوش گرفته شد. 

مدعی ۵۷ ساله این پرونده که با نام مستعار «بریژیت» شناخته می‌شود قبل از پایان حکم، دادگاه را ترک کرد. وکلای او بلافاصله متعهد شدند که به این حکم اعتراض کنند. 

دادستان هفته گذشته خواستار سه سال حبس برای رمضان شده بود. این اولین باری بود که او به تجاوز به عنف محاکمه می‌شد، اگرچه آقای رمضان در خطر محاکمه در فرانسه با اتهامات مشابه قرار دارد، با این حال دادگاه سوئیس دو نسخه کاملا متضاد از آنچه در اتاقی در هتلی در ژنو در اکتبر ۲۰۰۸ اتفاق افتاده بود، ارائه کرد. 

وکیل بریژیت گفت که او بارها مورد تجاوز جنسی و «شکنجه و بربریت» قرار گرفته است. 

رمضان، یک شخصیت کاریزماتیک و در عین حال بحث برانگیز در اسلام اروپایی است و این اتهامات را رد کرده و اصرار دارد که هیچ گونه فعالیت جنسی بین او و بریژیت رخ نداده است. او گفت که قربانی یک «تله» شده است. 

بریژیت در زمان حمله‌ای که ادعا می‌کند رمضان در برابر او انجام داده در سال ۲۰۰۸، ۴۰ ساله بوده است. او ۱۰ سال بعد شکایتی را تنظیم کرد و به دادگاه گفت که در پی شکایات مشابهی که در فرانسه ارائه شده، احساس جرات کرده تا این ماجرا را مطرح کند. 

رمضان هراسی

هر دو طرف موافق بودند که رمضان و بریژیت شب را با هم در اتاق هتل گذرانده‌اند و او صبح زود آنجا را ترک کرده است. 

رمضان اصرار داشت که بریژیت خودش را به اتاق او دعوت کرده، سپس اجازه داده او را ببوسد. اما در کیفرخواست، رمضان به زورگیری جنسی و سه بار تجاوز در طول شب متهم شده است. 

در جریان محاکمه، مدافعان بر بی‌گناهی رمضان تاکید کردند و گفتند که هیچ مدرکی علمی در این پرونده وجود ندارد. 

وکلای او همچنین بریژیت و زنان شاکی در فرانسه را به جعل ارتباط برای تخریب چهره این اسلام شناس متهم کرده‌اند. 

رمضان در آخرین اظهارات خود در دادگاه هفته گذشته درخواست کرد که به دلیل «ایدئولوژی واقعی یا فرضی» او محاکمه نشود و از قضات خواست «تحت تاثیر رسانه‌ها و سروصدای سیاسی» قرار نگیرند. او گفت: «فراموش کنید من طارق رمضان هستم.»

  سکولاریست‌هایی آقای رمضان را حامی اسلام سیاسی می‌دانند. او با پایان‌نامه‌ای با محوریت پدربزرگش که جنبش اخوان المسلمین مصر را پایه‌گذاری کرده مدرک دکترایش را از دانشگاه ژنو گرفت.

او تا نوامبر ۲۰۱۷ استاد مطالعات اسلامی معاصر در آکسفورد بود و در دانشگاه‌های قطر و مراکش به عنوان استاد مدعو مشغول به کار بوده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

زمانی که اتهامات تجاوز جنسی در فرانسه در اوج جنبش «من-هم» به دلیل حملات مشکوکی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ علیه طارق رمضان مطرح شد، او مجبور شد از دانشگاه مرخصی بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طارق رمضان، اسلام‌شناس سوییسی متهم به تجاوز به قید وثیقه آزاد می‌شود

طارق رمضان تفهیم اتهام شد

پلیس فرانسه بازداشت موقت طارق رمضان اسلام شناس سوئیسی را تمدید کرد