پاکستان می‌خواهد حزب عمران خان، نخست وزیر سابق این کشور را ممنوع کند

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، پس از حضور در دادگاهی در لاهور پاکستان آنجا را ترک کرد- جمعه، ۱۹ ماه می ۲۰۲۳
عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، پس از حضور در دادگاهی در لاهور پاکستان آنجا را ترک کرد- جمعه، ۱۹ ماه می ۲۰۲۳ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که در حال بررسی ممنوعیت حزب عمران خان، نخست وزیر سابق به دلیل حمله به دولت است، تصمیمی که احتمالا باعث خشم حامیان او و تشدید تقابل او با دستگاه نظامی این کشور خواهد شد.

آگهی

عمران خان، ستاره سابق کریکت، چهره‌ مطرح پاکستان اکنون در رقابت بین سیاستمداران غیرنظامی و ارتش قدرتمند این کشور که دهه‌ها در این کشور در جریان است، به شدت درگیر شده است.

ارتش پاکستان در طول تاریخ مدرن این کشور یا به طور مستقیم در قدرت بوده یا دولت‌ها را تحت نظر خود داشته است.

این رویاروی اعتراضات گسترده‌ای را از سوی حامیان آقای خان به همراه داشت و نگرانی‌های جدیدی را در مورد ثبات این کشور که به سلاح هسته‌ای مجهز است ایجاد کرده است. همچنین این در حالی است که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان به خبرنگاران گفت که حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان «بنیاد دولت» را هدف گرفته است و این قابل تحمل نیست.

او ادامه داد: «ممنوعیت حزب تحریک انصاف در دست بررسی است.» خواجه آصف همچنین گفت که مجلس باید برای ممنوعیت این حزب موافقت نهایی را اعلام کند. 

این وزیر همچنین به اعتراضات حامیان آقای خان اشاره کرد که در این ماه به تاسیسات نظامی از جمله مقرهای ارتش و ساختمان‌های دولتی حمله کرده‌اند. 

علی ظفر، وکیل حزب تحریک انصاف گفت که هرگونه اقدامی در دادگاه مورد اعتراض قرار خواهد گرفت. او گفت که نمی‌توان کل یک حزب را به خاطر اعمالی که توسط افراد انجام می‌شود، مقصر دانست. 

عمران خان در سال ۲۰۱۸ با حمایت ضمنی ارتش به نخست وزیری رسید، اگرچه هر دو طرف در آن زمان این را انکار کردند. ارتش، خان را با برنامه محافظه‌کارانه و ملی گرایانه‌اش به عنوان تضمینی برای حفاظت از منافع خود می‌دید.

اما آقای خان بعدا با ژنرال‌های ارتش به اختلاف بر خورد، چرا که به نظر می‌رسید قصد دارد در حوزه امنیتی دخالت کند. او پس از، از دست دادن رای اعتماد در سال ۲۰۲۲ از سمت نخست وزیری برکنار شد. 

خان ۷۰ ساله، از آن زمان برای برگزاری انتخابات زودهنگام مبارزه می‌کند و خواهان تجمع هوادارانش در سراسر کشور است. اما شهباز شریف، نخست وزیری که جایگزین او شده، درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده است. 

البته آقای خان همچنین با اتهامات فساد هم رو به رو است. او این اتهامات را رد کرده و گفته این اتهامات تلاشی برای اخراج او از عرصه سیاست است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای خان در نهم ماه مه در ارتباط با اتهامات وارده بازداشت شد. در اعتراض به این وضعیت، طرفدارانش به تاسیسات نظامی حمله کردند. او بعدا با قرار وثیقه آزاد شد. بازرسان آژانس ضداختلاس هم روز سه ‌شنبه حدود سه ساعت از او بازجویی کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از عرش به فرش؛ عمران خان نخستین شب را در زندان فوق امنیتی گذراند

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت