امارات از نخست ‌وزیر و رئیس جمهوری اسرائیل برای شرکت در کنفرانس آب‌ و‌ هوایی دبی دعوت کرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات امارات متحده عربی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده‌اند تا در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به «کوپ ۲۸» که در ماه نوامبر در دبی برگزار می‌شود، شرکت کند.

آگهی

شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی علاوه بر بنیامین نتانیاهو، از اسحاق هرتزوگ رئیس جمهوری اسرائیل و ده‌ها تن از رهبران دیگر کشورهای جهان از جمله بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورده‌اند.

بنیامین نتانیاهو بلافاصله این دعوت را پذیرفته و از مقامات اماراتی به خاطر این اقدام تشکر کرده است. نخست‌ وزیر اسرائیل بارها خواستار روابط نزدیکتر با کشورهای عربی در منطقه شده، با این حال از زمان امضای توافقنامه با امارات هنوز سفری رسمی به ابوظبی نداشته است.

ناظران می‌گویند این دعوت کمتر از دیدار دوجانبه بلندپایه‌ای است که آقای نتانیاهو به دنبال آن بوده، با این حال سفر به این کشور عربی حاشیه خلیج فارس به عنوان نمادی از تقویت روابط بین دو کشور تلقی می‌شود.

نخست وزیر اسرائیل از زمان بازگشت به قدرت در اواخر سال گذشته سفرهایی رسمی به ایتالیا، آلمان و بریتانیا داشته است. وی امیدوار بود که مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت راستگرای خود از امارات دیدن کند، اما تنش در روابط با امارات عربی متحده بر سر بازدید یک تن از وزرای کابینه از منطقه‌ای در اورشلیم [بیت المقدس] باعث منتفی شدن آن سفر شد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که با عنوان ملی‌گرایی افراطی شناخته می‌شود، از «کوه معبد» در بیت المقدس بازدید کرد. از آن‌جا که مسلمانان این محوطه را مسجدالاقصی می‌دانند، این بازدیدها تحریک‌آمیز تلقی شده و می‌تواند منجر به درگیری‌های جدید بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شود. امارات در آن زمان این اقدام بن گویر را محکوم کرده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسرائیل و امارات متحده عربی به عنوان بخشی از توافقنامه «ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط دوجانبه را به طور رسمی آغاز کرده‌اند.

مذاکرات سالانه آب و هوایی سازمان ملل متحد، که تحت عنوان «کوپ» شناخته می‌شود، برای پاسخگو نگه داشتن کشورها در قبال تعهدات خود برای کاهش انتشار کربن طراحی شده است.

انتخاب امارات متحده عربی، به عنوان کشوری نفت‌خیز و از بزرگترین صادرکنندگان گاز جهان، برای میزبانی کنفرانس آب و هوا انتقاد گروه‌ها و فعالان مختلف محیط زیست را به دنبال داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات؛ نفتالی بنت عازم ابوظبی می‌شود

اتحادیه عرب درباره عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات به اجماع نرسید

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟