جنگنده‌های آمریکایی در راه خاورمیانه برای جایگزینی با نمونه‌های پیشرفته؛ آیا وارتاگ‌ها کارایی دارند؟

جنگنده A-10 وارتاگ
جنگنده A-10 وارتاگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا می‌خواهد هواپیماهای جدیدی را به کشورهای متحد خود در خاورمیانه بفرستد که ممکن است بدبینی این کشورها نسبت به تعهد واشنگتن به امنیت آنها را بیش از پیش افزایش دهد.

آگهی

فوربس در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: یک اسکادران از هواپیماهای تهاجمی A-10 Thunderbolt II موسوم به وارتاگ در حال حرکت به سمت خاورمیانه هستند. این هواپیماها در حال جایگزینی هواپیماهای پیشرفته‌تری هستند که نیروهای هوایی آمریکا قبلا در منطقه مستقر کرده بود. حالا آن جنگنده‌ها خاورمیانه را ترک می‌کنند چرا که در اروپا و اقیانوس آرام برای بازدارندگی مقابل روسیه و چین مورد نیاز خواهند بود. 

سپهبد الکسوس جی. گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی نهم (مرکز نیروی هوایی)، این استقرار جدید را تحسین می‌کند. او در این خصوص به فوربس گفت: «ارسال این جنگنده‌ها واقعا به عنوان پیامی برای اطمینان دادن به شرکای ما موثر هستند اما همچنان به عنوان یک توانایی که می‌تواند ما را در مقابل برخی از تهدیدها در منطقه خاورمیانه مانند ایران یاری کند، عمل می‌کنند.»

این وارتاگ‌ها با ارتقا قابل توجهی راهی خاورمیانه می‌شوند و آنها را قادر می‌سازد ۱۶ بمب قطر کوچک حمل کنند. این قابلیت به طور قابل توجهی توانایی حمله زمینی هواپیما را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهد.

اما این استقرار به سختی کشورهای عربی خلیج فارس را متقاعد خواهد کرد که ایالات متحده همچنان به امنیت آنها، به ویژه در مورد ایران متعهد است. در حالی که این A-10 های خاص قدرت شلیک قابل توجهی دارند، به سختی می توانند به تنهایی تهران را که دارای دفاع هوایی قدرتمندی است، به چالش بکشند. چرا که این وارتاگ‌ها نسبتا بزرگ، با سرعت پرواز نسبتا کند هستند که قابلیت گریز از رادار را هم ندارند.

فرانک کندال، رئيس نیروی هوایی آمریکا به کنگره گفت که دوره این هواپیما‌های وارتاگ گذشته است. او در این خصوص می‌گوید: «این جنگنده‌ها بیش از ۴۰ سال قدمت دارند. در زمان خود هواپیمای فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شد و به خوبی به ما خدمات می‌داد و خود من برای مدت زمان طولانی مدافع آن بودم اما این چیزی نیست که چین را بترساند. ضمن اینکه کاربرد محدودی دارد.»

همانطور که A-10 چین را نمی‌ترساند، به سختی می‌تواند ایران را بترساند یا به کشورهای عرب خلیج فارس اطمینان دهد. برای چندین دهه، ایالات متحده ناوهای هواپیمابر و بمب افکن‌های سنگین را به خاورمیانه اعزام کرده تا اراده و آمادگی خود را برای مبارزه نظامی با ایران نشان دهد. در ژانویه بزرگترین رزمایش تاریخ خود را با اسرائیل برگزار کرد. با این حال، متحدان در مورد تعهد آمریکا تردید دارند و بعید است که A-10 ها بتواند این تردیدها را تغییر دهند. استقرار آنها حتی ممکن است ناخواسته این کشورها را بدبین کند.

در سال‌های اخیر، ایالات متحده همچنین گام‌های محکم‌تری برداشته است تا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی اطمینان دهد که برای کمک به آنها برای جلوگیری از تهدید ایران جدی است.

پس از حمله مرگبار پهپاد در سپتامبر ۲۰۱۹ به زیرساخت های نفتی عربستان که گمان می‌رود توسط ایران یا شبه نظامیان حامی ایران انجام شده است، ایالات متحده سیستم های دفاع موشکی پاتریوت را در عربستان مستقر کرد. با این حال همان زمان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا،  به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده تعهدی برای دفاع از عربستان سعودی ندارد. او همچنین در ادامه گفته بود: «این حمله‌ای به عربستان سعودی است نه حمله‌ای به ما.» با حضور بایدن به عنوان رئيس جمهوری آمریکا هم این تردیدها نزد کشورهای عربی خاورمیانه کاسته نشده و آنها همچنان نسبت به تعهد آمریکا به امنیت خود با نگرانی‌های جدی رو به رو هستند. 

در ژانویه ۲۰۲۲، ابوظبی، پایتخت امارات، مورد حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی جنبش حوثی‌های تحت حمایت ایران قرار گرفت. نیروهای آمریکایی به اماراتی‌ها کمک کردند تا این پهپادها را ساقط کنند. سپس ایالات متحده پس از این حملات به سرعت جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم F-22 Raptor را که یکی از پیشرفته ترین جت‌های نیروی هوایی است، در این کشور مستقر کرد تا تعهد خود را نسبت به امنیت امارات نشان دهد. 

با این حال اقداماتی مانند صدور صورت‌حساب برای سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌های آمریکایی برای امارات، ابوظبی را بیشتر نسبت به تعهدات آمریکا بدبین کرد.

حالا عربستان سعودی پس از حدود ۷ سال تنش با جمهوری اسلامی، در توافقی با میانجیگری چین روابط خود را با ایران از سر گرفت و تلاش می‌کند از طریق دیپلماسی تنش‌ها با تهران را کاهش دهد. این کاهش تنش دست‌کم باعث شده تا حدی حملات و تهدیدات نسبت به ریاض و ابوظبی کاسته شود. 

در نتیجه به نظر می‌رسد استقرار جت‌های اف-۲۲ و پاتریوت‌ها در خاورمیانه هرچند برای دوره‌های محدود به مراتب سیگنال‌های قوی‌تری برای عربستان و امارات باشد که واشنگتن واقعا به امنیت این کشورها متعهد است به  تا اینکه وارتاگ‌های که دیگر چندان کارایی ندارد به منطقه فرستاده شوند. 

این جنگنده‌های A-10 به شکل قابل توجهی برای مقابله با جت‌های نسل چهارم ایران و پدافند هوایی در ارتفاع بالا نامناسب هستند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حتی با این آخرین به‌روزرسانی‌ها، A-10 برای مقابله یا بازدارندگی ایران کاملا نامناسب است. ضمن اینکه این واقعیت که نیروی هوایی در سال جاری شروع به بازنشستگی این جنگنده‌ها کرده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۹ کل این ناوگان را از رده خارج کند، کشورهای عرب خلیج فارس را بیشتر متقاعد خواهد کرد که اولویت های آمریکا در حال دور شدن از منطقه آنهاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط هوایپمای ناقض حریم هوایی واشنگتن؛ جنگنده‌های آمریکا با غرش صوتی به پرواز درآمدند

لهستان به عنوان اولین عضو ناتو به اوکراین هواپیمای جنگنده تحویل می‌دهد

شرط سناتورهای آمریکا برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه؛ آنکارا سفرای ۹ کشور غربی را احضار کرد