روسیه تحویل «اف-۱۶» به اوکراین را به مساله دخالت ناتو در جنگ گره زد

یک اف-۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده در حال پرواز
یک اف-۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده در حال پرواز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌های ارشد روسیه روز دوشنبه گفتند که تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین، نقش ناتو را در این درگیری مطرح می‌کند ولی منجر به تضعیف اهداف نظامی روسیه نمی‌شود.

آگهی

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده روز جمعه برنامه‌های آموزشی برای خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های «اف-۱۶» را تائید کرد و در مقابل ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین به جو بایدن اطمینان داد که از این جنگنده‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد. 

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این سفارتخانه منتشر شده، گفت: «هیچ زیرساختی برای عملیات اف-۱۶ در اوکراین وجود ندارد و تعداد خلبانان و پرسنل تعمیر و نگهداری مورد نیاز هم در دسترس نیست. اگر جنگنده‌های آمریکایی از فرودگاه‌های ناتو که توسط داوطلبان خارجی کنترل می‌شوند، بلند شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که هرگونه انتقال جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین «کاملا بی‌معنی و احمقانه» خواهد بود. 

ریابکوف ادامه داد که «این تلاش‌ها کاملا بی‌فایده و بی‌معنی است. توانایی ما به حدی است که قطعا تمام اهداف عملیات ویژه نظامی محقق خواهد شد.» 

جنگ به کریمه کشیده می‌شود؟

آناتولی آنتونوف همچنین گفته است که هرگونه حمله اوکراین به منطقه کریمه، حمله به خاک روسیه تلقی خواهد شد. او ادامه داد: «این مهم است که ایالات متحده از واکنش روسیه کاملا آگاه باشد.»

کی‌یف حملات خود را به اهداف تحت کنترل روسیه به ویژه شبه جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین به خود ضمیمه کرد، تشدید کرده است. 

آناتولی آنتونوف همچنین اتهام روسیه علیه ایالات متحده مبنی بر درگیر کردن دیگر کشورهای غربی را بار دیگر تکرار کرد. او تاکید کرد: «واشنگتن اعضای گروه ۷ را به طور کامل تابع سیاست خود در رابطه با درگیری در اوکراین کرده است.» آنتونوف ادامه داد که ایالات متحده خواهان «شکست استراتژیک» روسیه است. 

در جریان اجلاس اخیر سران گروه ۷، کشورهای این گروه بر حمایت طولانی مدت خود از اوکراین تاکید کردند. ولودیمیر زلنسکی که در این نشست حضور داشت، گفت که اطمینان دارد که اوکراین جنگنده‌های «اف-۱۶» را دریافت خواهد کرد. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

روسیه که تهاجم نظامی خود به خاک اوکراین را فوریه سال گذشته آغاز کرد از آن به عنوان «عملیات نظامی ویژه» یاد می‌کند و این عملیات نظامی را به عنوان کارزاری علیه غرب به تصویر می‌کشد. 

در مقابل کی‌یف و متحدان غربی آن اقدام روسیه را یک جنگ بی‌دلیل برای تصرف خاک اوکراین می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کی‌یف: مربیان آمریکایی آموزش پرواز با جنگنده‌های «اف-۱۶» را به خلبانان اوکراینی آغاز کردند

فرمانده «سپاه داوطلبان روس»: مسکو در انتظار حمله‌های بیشتر ما باشد

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم