«نان و گل‌های سرخ»؛ مستندی درباره افغانستان به تهیه‌کنندگی جنیفر لارنس در جشنواره کن به نمایش در‌آمد

از چپ جاستین سیاروکی تهیه‌کننده، زهرا، جنیفر لارنس تهیه‌کننده و صحرا مانی کارگردان در فراخوان عکس فیلم «نان و گل سرخ»، ۲۱ مه ۲۰۲۳
از چپ جاستین سیاروکی تهیه‌کننده، زهرا، جنیفر لارنس تهیه‌کننده و صحرا مانی کارگردان در فراخوان عکس فیلم «نان و گل سرخ»، ۲۱ مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مستند «نان و گل‌های سرخ» درباره زندگی روزمره سه زن افغان پس از ظهور مجدد طالبان، در حالی‌که توسط دوربین‌های مخفی فیلمبرداری شده‌بود روز یکشنبه ۲۱ ماه مه در جشنواره فیلم کن در نمایشی ویژه روی پرده رفت.

آگهی

پس از سقوط کابل و خروج نیروهای آمریکایی و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، جنیفر لارنس بازیگر آمریکایی و جاستین سیاروکی تهیه‌کننده، برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان فیلمی را درباره‌ی این وقایع تولید کردند.

بدین ترتیب تصمیم گرفته شد تا پلتفرم این فیلم را به یک فیلمساز افغان بدهند. در نهایت صحرا مانی کارگردان افغان که پیشتر مستند « هزاران زن چون من » را در سال ۲۰۱۹ در کارنامه‌اش داشت برای این کار انتخاب شد. این مستند به تلاش یک زن ۲۳ ساله که قربانی آزار جنسی بوده‌ است برای اعمال عدالت اشاره دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

صحرا مانی مستند ساز زن افغان زاده‌ مزار شریف که «نان و گل‌های سرخ» را کارگردانی کرده‌ است، در اولین نمایش این مستند در روز یکشنبه گفت: «این فیلم  حامل پیامی از سوی زنان افغانستان است؛ لطفا صدای آن‌ها باشید، آن‌هایی که تحت دیکتاتوری طالبان بیصدا هستند.»

اوپیشتر در مصاحبه‌ای با وبسایت جشنواره کن گفته‌ بود:«حالا که زنان دیگر نمی‌توانند بدون حجاب از خانه بیرون بروند، فکر کردم باید داستان‌هایشان را تعریف کنیم.»

مانی که در حال حاضر در فرانسه زندگی می‌کند، از اولویت امنیت گروه‌های فیلمبرداری و افراد حاضر در این فیلم گفت. فیلمبرداری این مستند به صورت کاملا مخفیانه صورت گرفته‌است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگردان تونسی که فیلمش با پیش‌زمینه بهار عربی در جشنواره کن به نمایش درآمد

آلبوم عکس از شب آخر جشنواره کن ۲۰۲۳؛ از فرش قرمز اختتامیه تا اهدای جوایز

جشنواره کن ۲۰۲۳؛ «آناتومی یک سقوط» برنده جایزه نخل طلا شد