انتخابات پارلمانی یونان؛ نخست‌وزیر راست‌گرا: ثبات اقتصادی آتن را بر باد ندهیم

انتخابات یونان
انتخابات یونان Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یونانی‌ها امروز یکشنبه ۲۱ مه، در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفته‌اند. بر اساس نظرسنجی‌ها کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر محافظه‌کار یونان پیشتاز است اما به نظر می‌رسد نخواهد توانست از کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری کند.

آگهی

درب‌های حوزه‌های انتخاباتی از ساعت ۷ صبح به وقت محلی به روی رای‌دهندگان گشوده شدند و انتظار می‌رود که رای‌گیری تا ساعت ۷ شب به وقت محلی ادامه یابد. 

مردم این کشور عضو اتحادیه اروپا در حالی به پای صندوق‌های رای می‌روند که اقتصاد یونان این روز‌ها سلامت خود را بازیافته و از بحران بدهی‌های فلج‌کننده ده سال پیش بسیار فاصله گرفته است. نرخ بیکاری و تورم پایین آمده و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به دوبرابر میانگین اتحادیه اروپا برسد. همچنین احیای صنعت گردشگری در دوران پساکووید کمک شایانی به رشد ۵.۹ درصدی اقتصاد یونان در سال ۲۰۲۲ کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی همچنان در کانون توجه رای‌دهندگان در مهد تمدن غرب است. آقای میتسوتاکیس از مردم خواسته‌است که ثبات اقتصادی کنونی را که برای بدست‌آوردنش بسیار جنگیدند و سخت تلاش کردند، با رای دادن به دیگر رقبا برباد ندهند. 

Yorgos Karahalis/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
کیریاکوس میتسوتاکیس پای صندوق رایYorgos Karahalis/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

در همین حال الکسیس سیپراس، نخست‌ وزیر پیشین چپ‌گرا و رقیب اصلی کیریاکوس میتسوتاکیس هشدار داده است که این رشد اقتصادی نمی‌تواند مانع افزایش فقر شود، چرا که دستمزدها کفاف افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد. 

آقای سیپراس که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نخست وزیر یونان بود، رهبری مذاکراتی دشوار با طلبکاران این کشور را بر عهده داشت. این مذاکرات در آن زمان نزدیک بود به اخراج یونان از اتحادیه اروپا ختم شود.  

Michael Varaklas/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
الکسیس سیپراس پای صندوق رایMichael Varaklas/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

در این انتخابات از میان تقریبا ۱۰ میلیون یونانی واجد شرایط رای‌دهی ۴۴۰ هزار نفر رای اولی هستند.  

اگرچه بنابر برخی نظرسنجی‌ها آقای میتسوتاکیس برتری ۵ تا ۷ درصدی در اختیار دارد، اما نتیجه انتخابات غیرقابل پیش‌بینی است و با وجود تغییرات جدید در قانون انتخابات، انتظار نمی‌رود هیچ‌کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان شوند و حزب صدرنشین در صدد ائتلاف با احزاب دیگر برای پیروزی در دوره دوم انتخابات بر خواهد آمد. 

در نتیجه به نظر می‌رسد نیکوس آندورلاکیس، رهبر حزب سوسیالیست که سومین حزب قدرتمند در پارلمان یونان است، نقش مهمی در تعیین حکمرانان بعدی یونان ایفا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند

انتخابات یونان؛ میتسوتاکیس و سیپراس برای آخرین بار نیروهای خود را بسیج می‌کنند

جناح راست افراطی یونان باز می‌گردد؟